Even if commonly considered a trivial topic, pornography has always shown a constant presence in human history, due to its surprising innovative power and its ability to take advantage of technology through the centuries. The advent of the digital era has changed the business’ rules: nowadays porn means Internet, and billions of different free contents. In a scenario where porn represents almost 30% of the world daily traffic, it is often regarded as a marketing model, in particular in relation to content strategy. Pornhub, the famous porn brand, are not just an adult tube-site any longer; they propose themselves as a technology company, a data analyst, and content creator, aiming to break down the negative stigma of porn and to become a real mainstream brand. From this perspective, Corporate Social Responsibility becomes a crucial aspect. I am proposing a social campaign, in the form of an amusing “sex etiquette” course. The goal is not only an improvement of Pornhub’s image; the campaign also represents a step along a process that could open the advertising market to the online pornography sector. This is not an impossible future: porn sites are a gold mine of user data and traffic. A very interesting topic for a communication designer.
Nonostante venga spesso ritenuto un settore volgare e privo di valore, la pornografia ha sempre mantenuto una grande presenza nella storia dell’uomo, grazie alla sua sorprendente forza innovativa e alla capacità di sfruttare al meglio le invenzioni tecnologiche attraverso i secoli. Oggi, l’avvento del digitale ha stravolto il business: ora porno vuol dire Internet, vuol dire miliardi di diversi contenuti di tutti i tipi fruibili gratuitamente. In questo panorama, dove il porno rappresenta quasi il 30% del traffico giornaliero mondiale, è interessante vedere come il porno rappresenti un modello di marketing da seguire, specialmente se si parla di content strategy. Pornhub, celebre brand pornografico, non è più solo un sito a luci rosse, ma si propone come azienda tecnologica, data analyst, e produttore di contenuti interessanti per tutti, nel suo percorso per abbattere lo stigma del porno e diventare un vero brand mainstream a tutti gli effetti. È sotto quest’ottica che diventa davvero importante la Responsabilità Sociale d’Impresa, per la quale propongo una campagna sociale, sotto forma di simpatico corso di galateo del sesso, che mira non solo a un vantaggio d’immagine per Pornhub, ma rappresenta un passo avanti nel processo che potrebbe aprire il mercato inserzionistico al settore della pornografia online; un futuro ormai non tanto utopico, vista la miniera d’oro di dati e traffico di questi siti. Un campo decisamente degno d’interesse per chi studia comunicazione digitale.
Il porno nell'era digitale. Da tabu a mainstream attraverso la comunicazione e la responsabilita sociale
ALDERIGI, LINDA
2016/2017
Abstract
Even if commonly considered a trivial topic, pornography has always shown a constant presence in human history, due to its surprising innovative power and its ability to take advantage of technology through the centuries. The advent of the digital era has changed the business’ rules: nowadays porn means Internet, and billions of different free contents. In a scenario where porn represents almost 30% of the world daily traffic, it is often regarded as a marketing model, in particular in relation to content strategy. Pornhub, the famous porn brand, are not just an adult tube-site any longer; they propose themselves as a technology company, a data analyst, and content creator, aiming to break down the negative stigma of porn and to become a real mainstream brand. From this perspective, Corporate Social Responsibility becomes a crucial aspect. I am proposing a social campaign, in the form of an amusing “sex etiquette” course. The goal is not only an improvement of Pornhub’s image; the campaign also represents a step along a process that could open the advertising market to the online pornography sector. This is not an impossible future: porn sites are a gold mine of user data and traffic. A very interesting topic for a communication designer.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/140873