Today, the issue regarding gender equality is widely discussed and it is a relevant topic in social and political debates. In such a context, this dissertation puts in relationship gender equality and communication design. To achieve a real equality between genders, it is necessary to keep in account the factors that contribute to generate change: communication is a crucial one; it acts on society in a deep and systematic way, not only reflecting the dominating culture, but affecting its development. A conscious communication has, therefore, the power to create change and to contribute in the transformation of society. Historically, mass communication, brought forward an overall strict view on gender identity, passing on trivializing stereotyped images. The dissertation investigates today’s social context to define action points and the social responsabilities of the communication. Furthermore, this paper explores the history of the feminist movement in its phases, paying special attention to those groups and movements that define visual communication as a powerful tool in the fight for women’s rights. A following mapping of the movements, according to analysis and comparison systems, allows to derive useful languages and tools. The thesis, thanks to these notions, suggests an ethical model which can be effective for a communication on behalf of gender equality, apllying it in a project in collaboration with the no-profit organization “Tutti in Campo per Tutte onlus”, which is engaged in the rehabilitation of women who have been victims of domestic violence and organizes female sport events. For this reason, the reaserch extends the issues of gender equality in sports and of communication for the voluntary sector. The design of a graphic identity and an awereness-raising campaign develops according to the guidelines for a conscious communication and it is presented as an aid to fight for gender equality.
La questione della parità di genere, al giorno d’oggi, è particolarmente discussa e trova ampio spazio all’interno di dibattiti sociali e politici. Il presente elaborato si inserisce in questo contesto mettendo in relazione la tematica della parità di genere al design della comunicazione. Per raggiungere un’effettiva parità fra generi, è necessario tener conto degli agenti che contribuiscono a generare cambiamento. La comunicazione ne è un fattore cruciale. Essa agisce in modo capillare e sistematico all’interno della società, non solo riflettendo la cultura dominante, ma influenzandone l’evoluzione. Una comunicazione consapevole ha dunque il potere di creare cambiamento e contribuire alla trasformazione sociale. La comunicazione di massa ha storicamente proposto una visione rigida delle identità di genere, veicolando immagini stereotipate banalizzanti. L’elaborato indaga il contesto sociale odierno per definire i punti d’azione e le responsabilità sociali della comunicazione. La tesi esplora inoltre la storia del movimento femminista nelle sue diverse fasi, prestando particolare attenzione a quei gruppi e movimenti che hanno individuato nella comunicazione visiva un potente strumento nella lotta per i diritti delle donne. La successiva classificazione dei movimenti secondo schemi di analisi e comparazione permette di ricavare utili linguaggi e strumenti. La tesi, forte di queste nozioni, definisce un modello etico ed efficace nella comunicazione per la parità di genere, applicandolo in un progetto in collaborazione con l’associazione “Tutti In Campo per Tutte onlus” che si impegna nella reintegrazione sociale di donne vittime di violenza, tramite eventi sportivi. La ricerca si estende dunque agli ambiti specifici della parità nello sport e della comunciazione per il terzo settore. Il progetto di un’identità grafica e di una campagna di sensibilizzazione per l’associazione si sviluppa seguendo le linee guida di una comunicazione consapevole e si propone come contributo alla lotta per la parità di genere.
Tutti in campo per tutte. Movimenti femminsti, associazionismo e media : comunicazione consapevole per la parità di genere
ZAZIO, EMMA
2016/2017
Abstract
Today, the issue regarding gender equality is widely discussed and it is a relevant topic in social and political debates. In such a context, this dissertation puts in relationship gender equality and communication design. To achieve a real equality between genders, it is necessary to keep in account the factors that contribute to generate change: communication is a crucial one; it acts on society in a deep and systematic way, not only reflecting the dominating culture, but affecting its development. A conscious communication has, therefore, the power to create change and to contribute in the transformation of society. Historically, mass communication, brought forward an overall strict view on gender identity, passing on trivializing stereotyped images. The dissertation investigates today’s social context to define action points and the social responsabilities of the communication. Furthermore, this paper explores the history of the feminist movement in its phases, paying special attention to those groups and movements that define visual communication as a powerful tool in the fight for women’s rights. A following mapping of the movements, according to analysis and comparison systems, allows to derive useful languages and tools. The thesis, thanks to these notions, suggests an ethical model which can be effective for a communication on behalf of gender equality, apllying it in a project in collaboration with the no-profit organization “Tutti in Campo per Tutte onlus”, which is engaged in the rehabilitation of women who have been victims of domestic violence and organizes female sport events. For this reason, the reaserch extends the issues of gender equality in sports and of communication for the voluntary sector. The design of a graphic identity and an awereness-raising campaign develops according to the guidelines for a conscious communication and it is presented as an aid to fight for gender equality.File | Dimensione | Formato | |
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