It is amazing how much the first sight of a product affects us: how does it show itself? What does its package tell us? Packaging represents the first interface between a product and its consumer. It has the fundamental task of protecting what it contains from external agents and from the resulting deterioration. In particular, regarding food products, packaging contributes to lengthening their life and consequently helps to avoid waste. This attention to the safeguarding of the products’ conditions in order to fight waste links packaging to the theme of sustainability. My thesis places the communication between packaging and consumers in the center of the analysis. The communication topic concerns contents related to the sustainability (environmental or social) of the packaging itself or of the products contained within it. Mainly I will analyze case studies of food packaging, since food is subject of damaging more quickly than other types of products; nevertheless I will look at all the brands used to communicate sustainability on a global level, including those applied to products that are not food. As the theme of sustainability is very current, there are countless institutions that wish to show their contribution towards a more sustainable world. Brands choose to use labels to communicate their commitment, but the existing trademarks are so numerous that the situation is definitely confusing. Consumers are covered with numerous different indications that often lack explanations. How can we orientate between this multitude of information? My thesis will try to guide consumer careful to sustainability through the analysis of the manifold information provided by packaging.
È incredibile quanto ci condizioni la prima vista di un prodotto: come ci si presenta? Cosa ci comunica la sua confezione? Il packaging rappresenta la prima interfaccia tra un prodotto e il suo consumatore; esso ha il compito fondamentale di proteggere ciò che contiene al suo interno da agenti esterni e dal deterioramento che ne deriva. In particolare, per quanto riguarda i prodotti alimentari, il packaging contribuisce ad allungarne la vita e di conseguenza aiuta a evitare lo spreco. Questa attenzione alla salvaguardia delle condizioni dei prodotti per combattere lo sperpero lega il packaging al tema della sostenibilità. Il mio elaborato di tesi pone al centro dell’analisi la comunicazione da parte del packaging verso il pubblico dei consumatori circa i contenuti relativi alla sostenibilità (sia essa ambientale o sociale) dei packaging stessi o dei prodotti contenuti al loro interno. Principalmente analizzerò casi studio di packaging di prodotti alimentari in quanto il cibo è soggetto a danneggiarsi più rapidamente rispetto ad altre tipologie di prodotti; ciononostante osserverò tutti i marchi utilizzati per comunicare la sostenibilità a livello globale, comprendendo anche quelli apposti sui prodotti non alimentari. Essendo il tema della sostenibilità alquanto attuale, sono innumerevoli gli enti che desiderano mostrare il loro contributo verso un mondo più sostenibile. I brand scelgono di fare uso di etichette per comunicare il loro impegno, ma i marchi esistenti sono talmente numerosi che la situazione appare decisamente confusa. I consumatori sono sommersi da innumerevoli indicazioni diverse che spesso mancano di spiegazioni. Come ci si può orientare tra questa moltitudine di informazioni? La mia tesi proverà a guidare il consumatore attento alla sostenibilità attraverso l’analisi delle varie informazioni fornite dai packaging.
Quando il packaging comunica la sostenibilità : tra orientamento e disorientamento
MARIANI, ELENA
2016/2017
Abstract
It is amazing how much the first sight of a product affects us: how does it show itself? What does its package tell us? Packaging represents the first interface between a product and its consumer. It has the fundamental task of protecting what it contains from external agents and from the resulting deterioration. In particular, regarding food products, packaging contributes to lengthening their life and consequently helps to avoid waste. This attention to the safeguarding of the products’ conditions in order to fight waste links packaging to the theme of sustainability. My thesis places the communication between packaging and consumers in the center of the analysis. The communication topic concerns contents related to the sustainability (environmental or social) of the packaging itself or of the products contained within it. Mainly I will analyze case studies of food packaging, since food is subject of damaging more quickly than other types of products; nevertheless I will look at all the brands used to communicate sustainability on a global level, including those applied to products that are not food. As the theme of sustainability is very current, there are countless institutions that wish to show their contribution towards a more sustainable world. Brands choose to use labels to communicate their commitment, but the existing trademarks are so numerous that the situation is definitely confusing. Consumers are covered with numerous different indications that often lack explanations. How can we orientate between this multitude of information? My thesis will try to guide consumer careful to sustainability through the analysis of the manifold information provided by packaging.File | Dimensione | Formato | |
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