Thanks to the flight testing activity the airworthiness regulations satisfaction of an aircraft can be demonstrated. Moreover, this activity play a key role in the development phase of a new aircraft since it permits to verify if the predictions made in the design phase were correct or not. This thesis work deals with the certification of a new ultralight aircraft: the TRAIL SBS G70. This is the third prototype and features some improvements derived from the previous test campaigns. The test campaign presented in this work describes the tests performed to complete the certification phase of the aircraft and namely anemometer calibration, stall speed determination and stall behavior. The results show that the new aircraft satisfies all the requirements imposed by the LTF-UL regulation and so it can be certified. Finally, a new type of test – Acceleration - Deceleration test – has been performed at the end of the test campaign in order to gather data about the performances of the aircraft. These results have been compared with the ones obtained with a well-known test: the Sawtooth climb test.

Grazie all'attività di sperimentazione in volo si può dimostrare il soddisfacimento dei requisiti di aeronavigabilità di un velivolo. Inoltre questa attività gioca un ruolo chiave nella fase di sviluppo di un nuovo velivolo dal momento che permette di verificare se le previsioni fatte nella fase di progetto erano corrette o no. Questa tesi si occupa della certificazione di un nuovo velivolo ultraleggero: il TRAIL SBS G70. Questo è il terzo prototipo ed è caratterizzato da alcune migliorie derivate dalle precedenti campagne di test. La campagna di test presentata in questo lavoro descrive i test svolti per completare la fase certificativa del velivolo, ovvero: calibrazione anemometro, determinazione della velocità di stallo e comportamento allo stallo. Il risultato mostra che il velivolo soddisfa tutti i requisiti imposti dalla normativa LTF-UL e dunque può essere certificato. Infine, un nuovo tipo di test – test di Accelerazione - Decelerazione – è stato eseguito alla fine della campagna così da raccogliere dati riguardanti le prestazioni del velivolo. Questi risultati sono stati confrontati con quelli ottenuti con un noto test: il test delle salite a denti di sega.

Certification and specific excess power performance tests for a new ultralight aircraft

SESSO, MARCO
2017/2018

Abstract

Thanks to the flight testing activity the airworthiness regulations satisfaction of an aircraft can be demonstrated. Moreover, this activity play a key role in the development phase of a new aircraft since it permits to verify if the predictions made in the design phase were correct or not. This thesis work deals with the certification of a new ultralight aircraft: the TRAIL SBS G70. This is the third prototype and features some improvements derived from the previous test campaigns. The test campaign presented in this work describes the tests performed to complete the certification phase of the aircraft and namely anemometer calibration, stall speed determination and stall behavior. The results show that the new aircraft satisfies all the requirements imposed by the LTF-UL regulation and so it can be certified. Finally, a new type of test – Acceleration - Deceleration test – has been performed at the end of the test campaign in order to gather data about the performances of the aircraft. These results have been compared with the ones obtained with a well-known test: the Sawtooth climb test.
QUAGLIETTA, SIMONE
ROLANDO, ALBERTO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
25-lug-2018
2017/2018
Grazie all'attività di sperimentazione in volo si può dimostrare il soddisfacimento dei requisiti di aeronavigabilità di un velivolo. Inoltre questa attività gioca un ruolo chiave nella fase di sviluppo di un nuovo velivolo dal momento che permette di verificare se le previsioni fatte nella fase di progetto erano corrette o no. Questa tesi si occupa della certificazione di un nuovo velivolo ultraleggero: il TRAIL SBS G70. Questo è il terzo prototipo ed è caratterizzato da alcune migliorie derivate dalle precedenti campagne di test. La campagna di test presentata in questo lavoro descrive i test svolti per completare la fase certificativa del velivolo, ovvero: calibrazione anemometro, determinazione della velocità di stallo e comportamento allo stallo. Il risultato mostra che il velivolo soddisfa tutti i requisiti imposti dalla normativa LTF-UL e dunque può essere certificato. Infine, un nuovo tipo di test – test di Accelerazione - Decelerazione – è stato eseguito alla fine della campagna così da raccogliere dati riguardanti le prestazioni del velivolo. Questi risultati sono stati confrontati con quelli ottenuti con un noto test: il test delle salite a denti di sega.
Tesi di laurea Magistrale
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