The maintenance of freight wagons is a very important element for the efficiency of rail freight transport. In particular, if correctly carried out, preventive maintenance allows to greatly increase the rate of use of the wagons, and therefore the efficiency of the transport service itself. The present work aims to find a method that allows to identify the optimal interval that should be considered when carrying out maintenance interventions, i.e. the interval that makes maintenance as efficient as possible. To do this, an analysis was carried out on the most frequent types of fault, with the aim of identifying the most involved elements in the phenomena of wagon failure. Consequently, we focused on the characteristics of the identified element, to understand if it was possible to plan maintenance basing on the useful life of the element. Since it has emerged from the analyzes carried out that this type of approach is not able to guarantee an optimal maintenance interval, the problem has been evaluated from the economic point of view. Specifically, we have developed a model that makes it possible to identify the value to be attributed to the interval by evaluating the variation in costs related to maintenance as a function of time, in order to obtain the minimal costs as possible.  

La manutenzione dei carri merci è un elemento molto importante ai fini dell’efficienza del trasporto merci su rotaia. In particolare, la manutenzione preventiva, se effettuata correttamente, consente di aumentare di molto il tasso di utilizzo dei carri, e quindi il rendimento del servizio di trasporto. Il presente lavoro si propone di individuare un metodo che permetta di identificare l’intervallo ottimale con cui effettuare gli interventi di manutenzione, cioè l’intervallo che permette di rendere la manutenzione il più efficiente possibile. Per fare questo, è stata svolta anzitutto un’analisi sulle tipologie di guasto più frequenti, con lo scopo di individuare gli elementi maggiormente coinvolti nei fenomeni di avaria dei carri. Ci si è quindi concentrati sulle caratteristiche dell’elemento individuato, per capire se fosse possibile pianificare la manutenzione sulla base della durata della vita utile dello stesso. Poiché, dalle analisi svolte, è emerso che questo tipo di approccio non è in grado di garantire un intervallo di manutenzione ottimale, si è valutato il problema dal punto di vista economico. Nello specifico, si è sviluppato un modello che, valutando la variazione dei costi relativi alla manutenzione in funzione del tempo, permette di individuare il valore da attribuire all’intervallo affinché i costi siano minimi.

Manutenzione preventiva su carri merci ferroviari : nuovo approccio all'ottimizzazione del processo

GIOLETTA, SARA
2017/2018

Abstract

The maintenance of freight wagons is a very important element for the efficiency of rail freight transport. In particular, if correctly carried out, preventive maintenance allows to greatly increase the rate of use of the wagons, and therefore the efficiency of the transport service itself. The present work aims to find a method that allows to identify the optimal interval that should be considered when carrying out maintenance interventions, i.e. the interval that makes maintenance as efficient as possible. To do this, an analysis was carried out on the most frequent types of fault, with the aim of identifying the most involved elements in the phenomena of wagon failure. Consequently, we focused on the characteristics of the identified element, to understand if it was possible to plan maintenance basing on the useful life of the element. Since it has emerged from the analyzes carried out that this type of approach is not able to guarantee an optimal maintenance interval, the problem has been evaluated from the economic point of view. Specifically, we have developed a model that makes it possible to identify the value to be attributed to the interval by evaluating the variation in costs related to maintenance as a function of time, in order to obtain the minimal costs as possible.  
ING I - Scuola di Ingegneria Civile, Ambientale e Territoriale
20-dic-2018
2017/2018
La manutenzione dei carri merci è un elemento molto importante ai fini dell’efficienza del trasporto merci su rotaia. In particolare, la manutenzione preventiva, se effettuata correttamente, consente di aumentare di molto il tasso di utilizzo dei carri, e quindi il rendimento del servizio di trasporto. Il presente lavoro si propone di individuare un metodo che permetta di identificare l’intervallo ottimale con cui effettuare gli interventi di manutenzione, cioè l’intervallo che permette di rendere la manutenzione il più efficiente possibile. Per fare questo, è stata svolta anzitutto un’analisi sulle tipologie di guasto più frequenti, con lo scopo di individuare gli elementi maggiormente coinvolti nei fenomeni di avaria dei carri. Ci si è quindi concentrati sulle caratteristiche dell’elemento individuato, per capire se fosse possibile pianificare la manutenzione sulla base della durata della vita utile dello stesso. Poiché, dalle analisi svolte, è emerso che questo tipo di approccio non è in grado di garantire un intervallo di manutenzione ottimale, si è valutato il problema dal punto di vista economico. Nello specifico, si è sviluppato un modello che, valutando la variazione dei costi relativi alla manutenzione in funzione del tempo, permette di individuare il valore da attribuire all’intervallo affinché i costi siano minimi.
Tesi di laurea Magistrale
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