In the musical field, it's not just the name that defines an artist or a band, but it's the whole universe that is created around the project. In this universe, visual identity exists as an extension of music and as a translation into images. Borrowing the brand’s tools, we’ll try to answer the following questions: How much is the image crucial for a musical artist? Is it important to have a visual as well as a musical identity? Can we consider a band as a brand? To understand situation nowadays, the first part of the thesis traces the history of musical supports and their evolutions, the evolution of music channels as well as the modes of musical enjoyment, and the relationship between music and images across time, through emblematic case studies of collaboration between the two domains. Brand theory will help us establish a parallelism between brands and music bands, providing us with the necessary tools for a future project scenario, and understand how musical artists make the most of it to sell their music and their image. My thesis ends with a visual identiy project for an emerging band, Lima.
Nel mondo della musica, non è solo il nome a definire l’artista o la band, ma è tutto l’universo che si crea attorno al progetto. In quest’universo troviamo l’identità visiva come estensione e traduzione della propria musica in immagini. Prendendo in prestito gli strumenti del brand, si cerca di rispondere a queste domande: Quanto è importante l’immagine per un artista musicale? È importante avere un’identità visiva oltre che musicale? Una band può essere considerata un brand? Per comprendere la situazione attuale, la prima parte è dedicata alla storia dell’evoluzione dei supporti e dei canali di diffusione musicale, oltre che dei modi di fruizione musicale, e del rapporto di interazione di musica e immagine nel tempo, con spunti di analisi di casi emblematici nella storia delle collaborazioni tra i due domini. Un’introduzione al brand dal punto di vista teorico ci aiuterà a stabilire un parallelismo con le band di musica, fornendoci gli strumenti necessari per un possibile scenario di progetto, anche analizzando nello specifico come alcuni artisti li han sfruttati al meglio per vendere la propria musica e la loro immagine. Una parte sarà dedicata all’analisi identitaria di alcuni generi musicali e di alcune case discografiche, sia dal punto di vista musicale che dal punto di vista di codici visivi legati ad essi. Dopo la parte di ricerca e analisi, e una riflessione sul contesto musicale attuale, la tesi si conclude con il progetto di identità per la band emergente francese Lima.
Branding music. L'immagine della musica : progetto d'identità per una band emergente
RUOCCO, ANNALINDA
2017/2018
Abstract
In the musical field, it's not just the name that defines an artist or a band, but it's the whole universe that is created around the project. In this universe, visual identity exists as an extension of music and as a translation into images. Borrowing the brand’s tools, we’ll try to answer the following questions: How much is the image crucial for a musical artist? Is it important to have a visual as well as a musical identity? Can we consider a band as a brand? To understand situation nowadays, the first part of the thesis traces the history of musical supports and their evolutions, the evolution of music channels as well as the modes of musical enjoyment, and the relationship between music and images across time, through emblematic case studies of collaboration between the two domains. Brand theory will help us establish a parallelism between brands and music bands, providing us with the necessary tools for a future project scenario, and understand how musical artists make the most of it to sell their music and their image. My thesis ends with a visual identiy project for an emerging band, Lima.File | Dimensione | Formato | |
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