The first observation point of this study, following the onset of the Internet, is the process of change on both a social and an economic level and, in particular, the rise of a new business model based on the Platform. The latter represents a powerful form of “info-media”, through which it is possible: • to carry out orientated and innovative strategies; • to interconnect with financial agents originating from different sectors; • to convert and spread information with a view to generating user engagement and user retention over time; The thesis further analyses the sector of antiques and modernity. By means of data and constructive evidence obtained, it has been possible to reach substantial conclusions: the sectors referred to, albeit of great evocative power, have not yet triggered off. The contenders in question are the medium to small galleries, which have not yet reached the level of expertise required to succeed in bypassing the obstacles posed by digital transformation and are struggling to compete and cooperate with the so-called megas (the big galleries). At present, moreover, there is so much to be had, especially from the Internet, that the outcome is ever-changing trends and far more eclectic tastes. Fairs, which are increasing and constantly more global, are costly and an indispensable stage which cannot be avoided, yet, they are not enough to make said sectors appealing to the numerous users of the public. Therefore, the Thesis aims at drawing up an informative platform, aimed at both giving new value to exclusive products belonging to the Antiques and Modernity sectors and promoting workmanship of producers and service industries like auctions, galleries, museums, fairs and events, collectors (enthusiasts), estate and so on. By means of the Platform, cleverly designed from all aspects thanks to a perfect fusion of the above-mentioned strategies and design, it will become possible to generate positive network effects attracting a more numerous and cooperative community. Thus, the platform will acquire greater economic power, as well as it will establish itself as the principal intermediatory of information and, consequently, it will increase business opportunities with producers and industrial services.

Il presente lavoro esplora in prima analisi i cambiamenti verificatesi a livello sociale ed economico dopo l’avvento di Internet e in particolare la nascita di un nuovo modello di business basato sulla Piattaforma. Questa rappresenta un potente info-mediario attraverso cui è possibile: • attuare strategie mirate e innovative; • inter-connettersi con attori economici provenienti da diversi settori; • manipolare e diffondere informazione con l’obiettivo di generare user engagement e user retention nel tempo. Nella Tesi è stato poi analizzato il settore dell’antiquariato e del modernariato. Attraverso dati e testimonianze è stato possibile trarre alcune conclusioni: sono settori dall’alto fascino evocativo ancora abbastanza inespresso, i cui protagonisti, in particolare le gallerie medio-piccole, non hanno raggiunto quel livello di expertise tale da riuscire a superare gli ostacoli imposti dalla digital transformation e faticano a competere o co-operare con le cosiddette megas (gallerie grandi). Oggi inoltre siamo in balia di tantissimi stimoli provenienti soprattutto da Internet che si traducono in passioni mutevoli e gusti più eclettici. Le fiere, sempre più numerose e globali, sono un palcoscenico obbligato e dispendioso a cui non ci si può sottrarre, ma non bastano per rendere i settori in questione affascinanti per numerosi utenti. Pertanto la Tesi si propone di progettare una piattaforma informativa, denominata “piattaforma di aggregazione culturale”, con il duplice obiettivo di dare un nuovo valore a prodotti esclusivi appartenenti all’antiquariato e al modernariato e promuovere l’operato di produttori e terzi come case d’asta, gallerie, musei, fiere ed eventi, collezionisti, estate ecc. Attraverso la Piattaforma, progettata sapientemente in tutti i suoi aspetti grazie ad una perfetta fusione tra le strategie sottese e il design, è possibile generare effetti network positivi per attirare una community sempre più numerosa e partecipativa. In questo modo la piattaforma acquisirà maggiore potere economico, si imporrà come principale intermediario dell’informazione e di conseguenza incrementerà le opportunità di business con produttori e terze parti.

Piattaforma Wonder Being. Strategie e design per costruire valore aggiunto

BARDOSCIA, MATTEO FRANCESCO
2018/2019

Abstract

The first observation point of this study, following the onset of the Internet, is the process of change on both a social and an economic level and, in particular, the rise of a new business model based on the Platform. The latter represents a powerful form of “info-media”, through which it is possible: • to carry out orientated and innovative strategies; • to interconnect with financial agents originating from different sectors; • to convert and spread information with a view to generating user engagement and user retention over time; The thesis further analyses the sector of antiques and modernity. By means of data and constructive evidence obtained, it has been possible to reach substantial conclusions: the sectors referred to, albeit of great evocative power, have not yet triggered off. The contenders in question are the medium to small galleries, which have not yet reached the level of expertise required to succeed in bypassing the obstacles posed by digital transformation and are struggling to compete and cooperate with the so-called megas (the big galleries). At present, moreover, there is so much to be had, especially from the Internet, that the outcome is ever-changing trends and far more eclectic tastes. Fairs, which are increasing and constantly more global, are costly and an indispensable stage which cannot be avoided, yet, they are not enough to make said sectors appealing to the numerous users of the public. Therefore, the Thesis aims at drawing up an informative platform, aimed at both giving new value to exclusive products belonging to the Antiques and Modernity sectors and promoting workmanship of producers and service industries like auctions, galleries, museums, fairs and events, collectors (enthusiasts), estate and so on. By means of the Platform, cleverly designed from all aspects thanks to a perfect fusion of the above-mentioned strategies and design, it will become possible to generate positive network effects attracting a more numerous and cooperative community. Thus, the platform will acquire greater economic power, as well as it will establish itself as the principal intermediatory of information and, consequently, it will increase business opportunities with producers and industrial services.
ARC III - Scuola del Design
3-ott-2019
2018/2019
Il presente lavoro esplora in prima analisi i cambiamenti verificatesi a livello sociale ed economico dopo l’avvento di Internet e in particolare la nascita di un nuovo modello di business basato sulla Piattaforma. Questa rappresenta un potente info-mediario attraverso cui è possibile: • attuare strategie mirate e innovative; • inter-connettersi con attori economici provenienti da diversi settori; • manipolare e diffondere informazione con l’obiettivo di generare user engagement e user retention nel tempo. Nella Tesi è stato poi analizzato il settore dell’antiquariato e del modernariato. Attraverso dati e testimonianze è stato possibile trarre alcune conclusioni: sono settori dall’alto fascino evocativo ancora abbastanza inespresso, i cui protagonisti, in particolare le gallerie medio-piccole, non hanno raggiunto quel livello di expertise tale da riuscire a superare gli ostacoli imposti dalla digital transformation e faticano a competere o co-operare con le cosiddette megas (gallerie grandi). Oggi inoltre siamo in balia di tantissimi stimoli provenienti soprattutto da Internet che si traducono in passioni mutevoli e gusti più eclettici. Le fiere, sempre più numerose e globali, sono un palcoscenico obbligato e dispendioso a cui non ci si può sottrarre, ma non bastano per rendere i settori in questione affascinanti per numerosi utenti. Pertanto la Tesi si propone di progettare una piattaforma informativa, denominata “piattaforma di aggregazione culturale”, con il duplice obiettivo di dare un nuovo valore a prodotti esclusivi appartenenti all’antiquariato e al modernariato e promuovere l’operato di produttori e terzi come case d’asta, gallerie, musei, fiere ed eventi, collezionisti, estate ecc. Attraverso la Piattaforma, progettata sapientemente in tutti i suoi aspetti grazie ad una perfetta fusione tra le strategie sottese e il design, è possibile generare effetti network positivi per attirare una community sempre più numerosa e partecipativa. In questo modo la piattaforma acquisirà maggiore potere economico, si imporrà come principale intermediario dell’informazione e di conseguenza incrementerà le opportunità di business con produttori e terze parti.
Tesi di laurea Magistrale
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