The micromobility and all the forms of shared mobility offers a unique way to travel around cities and the use of electric vehicles in this panorama provide a eco-sustainable method of transport alternative to public one. Electric kick-scooters have taken part of this market offering a fast and comfortable way to cover short distances which since now were travelled by foot. This thesis work provides an analysis of the vertical vibrations of the e-scooter due to the road roughness and irregularities describing the differences in e-scooter with or without suspensions. In the first part of the work an analytical approach has been used to simulate the dynamical behaviour, then in the second part a step of experimental validation will be performed in order to compare the analytical and numerical results.
La micromobilità e tutte le forme di mobilità condivisa offrono una soluzione unica per viaggiare nelle città e l'utilizzo di veicoli elettrici in questo panorama fornisce un metodo eco-sostenibile di transporto alternativo ai mezzi pubblici. I monopattini elettrici hanno preso parte a questo mercato offrendo un modo veloce e comodo per coprire brevi distanze che fino ad ora venivano percorse a piedi. Il lavoro di questa tesi fornisce l'analisi delle vibrazioni verticali di un e-scooter causate dalla rugosità e irregolarità stradali descrivendo le differenze tra e-scooter con e senza sospensioni. Nella prima parte del lavoro è stato usato un approccio analitico per simulare il comportamento dinamico, mentre nella seconda sono state eseguite delle prove sperimentali per comparare le soluzioni analitiche e quelle sperimentali.
Simulation and validation of the vertical dynamical behaviour of an electric scooter
BOLLANI, LUCA
2018/2019
Abstract
The micromobility and all the forms of shared mobility offers a unique way to travel around cities and the use of electric vehicles in this panorama provide a eco-sustainable method of transport alternative to public one. Electric kick-scooters have taken part of this market offering a fast and comfortable way to cover short distances which since now were travelled by foot. This thesis work provides an analysis of the vertical vibrations of the e-scooter due to the road roughness and irregularities describing the differences in e-scooter with or without suspensions. In the first part of the work an analytical approach has been used to simulate the dynamical behaviour, then in the second part a step of experimental validation will be performed in order to compare the analytical and numerical results.File | Dimensione | Formato | |
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