The massive improvements of the last years in the research fields related to robotics paved the way for the study and the analysis of the interaction that occurs between humans and robots. Our attention is focused on a competitive scenario, designed and planned following the Robogame guidelines. In this thesis we are going to analyze the behaviors and the strategies adopted during the game by human players. We want to provide the robot the capacity of recognizing and adapting to different play styles, achieving a more engaging game experience. We hosted people to play either with fixed or adaptive behavior, comparing answers to a questionnaire for each of the two versions. We found out an overall improvement of the pleasure of the game, with about 50% share of wins between humans and robot.
Negli ultimi anni, i continui miglioramenti nelle aree di ricerca inerenti alla robotica hanno dato la possibilità di studiare e analizzare l'interazione tra umani e robot. Concentreremo la nostra attenzione su uno scenario competitivo, ideato e progettato seguendo le linee guida dei Robogames. Con questa tesi andremo ad analizzare i diversi comportamenti e le strategie adottate dai giocatori umani durante le partite. L'idea è fornire al robot gli strumenti per riconoscere diversi stili di gioco e la capacità di adattarsi ad essi, ottenendo un'esperienza di gioco più coinvolgente. Ai fini di testare le nostre implementazioni, abbiamo dato la possibilità a diversi studenti di provare il gioco, sia in modalità base che con l'adattamento proposto. Paragonando le risposte date ad un questionario su entrambe le versioni abbiamo riscontrato un miglioramento complessivo del livello di apprezzamento del gioco, con una percentuale di vittorie di circa il 50% sia per il robot che per i giocatori.
Human behavior analysis and play style adaptation in Robogames
SILVESTRINI, LORENZO
2018/2019
Abstract
The massive improvements of the last years in the research fields related to robotics paved the way for the study and the analysis of the interaction that occurs between humans and robots. Our attention is focused on a competitive scenario, designed and planned following the Robogame guidelines. In this thesis we are going to analyze the behaviors and the strategies adopted during the game by human players. We want to provide the robot the capacity of recognizing and adapting to different play styles, achieving a more engaging game experience. We hosted people to play either with fixed or adaptive behavior, comparing answers to a questionnaire for each of the two versions. We found out an overall improvement of the pleasure of the game, with about 50% share of wins between humans and robot.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/152606