We are on the verge of fast-paced urban development. It is important to understand that urban and architectural heritage may bear tangible processes of borrowing and adaptation. Port cities and their historic centres are the world’s most important settlement through history. They are highly rich with resources and potentials. This research is focused on the port cities along the Red Sea coast, whose future is currently being discussed in relation to national projects such as the New Suez Canal Project and the Golden Triangle project. While cultural exchange across the Mediterranean has been the subject of much scholarly work, the Red Sea as an area of cross-cultural research has been largely overlooked. A timely study of these port cities may help provide Egyptian planning authorities with the opportunity to promote a better future. Along this line of thinking, this research aims at understanding the specific urban identity of these port cities in the broader context of cultural exchange between Egypt and the trade network across the Red Sea and beyond. It is important to achieve an understanding of urban and architecture heritage of Red Sea port cities to support further conservation and development strategies. Red Sea coastal cities are historical transit points of long-distance trade. This research is based on urban and architectural heritage which may bear tangible evidence of processes of borrowing and adaptation between Egypt and Saudi Arabia, Yemen, etc. Architecture is not just about technology. Architecture and the urban context are physically shaped by traditional cultures which are ingrained in the design and construction of old cities. Such urban patterns and architecture rely on a rich and unique quality, rhythm, and cultural affinity, as well as on practical considerations such as behavioural patterns, function, topography and local building material. All these factors combine in shaping the city’s structure and morphology. The research aims to set a methodology of mapping to study the Red Sea port cities’ heritage, urban change and transformation. The final product will be an “academic record” and an “urban atlas” of heritage in the Red Sea’s oldest port cities, Quseir and Suez, which have played a crucial role in the trade and pilgrimage routes from Asia through Africa to Europe.

Siamo sull'orlo dello sviluppo urbano frenetico. È importante comprendere che il patrimonio urbano e architettonico può comportare processi concreti di assunzione e adattamento. Le città portuali e i loro centri storici sono l'insediamento più importante del mondo attraverso la storia. Sono molto ricchi di risorse e potenzialità. Questa ricerca si concentra sulle città portuali lungo la costa del Mar Rosso, il cui futuro è attualmente in discussione in relazione a progetti nazionali come il progetto New Suez Canal e il progetto Triangolo d'oro. Mentre gli scambi culturali attraverso il Mediterraneo sono stati oggetto di molte attività accademiche, il Mar Rosso come area di ricerca interculturale è stato ampiamente trascurato. Uno studio tempestivo di queste città portuali può aiutare a fornire alle autorità di pianificazione egiziane l'opportunità di promuovere un futuro migliore. Lungo questa linea di pensiero, questa ricerca mira a comprendere l'identità urbana specifica di queste città portuali nel più ampio contesto di scambio culturale tra l'Egitto e la rete commerciale attraverso il Mar Rosso e oltre. È importante comprendere il patrimonio urbano e architettonico delle città portuali del Mar Rosso per supportare ulteriori strategie di conservazione e sviluppo. Le città costiere del Mar Rosso sono punti di transito storici del commercio a lunga distanza. Questa ricerca si basa sul patrimonio urbano e architettonico che può portare prove tangibili di processi di prestito e adattamento tra Egitto e Arabia Saudita, Yemen, ecc. L'architettura non riguarda solo la tecnologia. L'architettura e il contesto urbano sono fisicamente modellati da culture tradizionali che sono radicate nella progettazione e nella costruzione di città antiche. Tali modelli e architetture urbane si basano su una qualità, un ritmo e un'affinità culturali ricchi e unici, nonché su considerazioni pratiche come modelli comportamentali, funzione, topografia e materiale da costruzione locale. Tutti questi fattori si combinano nel modellare la struttura e la morfologia della città. La ricerca mira a stabilire una metodologia di mappatura per studiare l'eredità, il cambiamento e la trasformazione delle città portuali del Mar Rosso. Il prodotto finale sarà un "record accademico" e un "atlante urbano" del patrimonio nelle più antiche città portuali del Mar Rosso, Quseir e Suez, che hanno svolto un ruolo cruciale nelle rotte commerciali e di pellegrinaggio dall'Asia attraverso l'Africa verso l'Europa.

Monitoring heritage & urban change along the Red Sea ... Suez and Quseir as case study

AL GAMMAL, MANAR AHMED
2019/2020

Abstract

We are on the verge of fast-paced urban development. It is important to understand that urban and architectural heritage may bear tangible processes of borrowing and adaptation. Port cities and their historic centres are the world’s most important settlement through history. They are highly rich with resources and potentials. This research is focused on the port cities along the Red Sea coast, whose future is currently being discussed in relation to national projects such as the New Suez Canal Project and the Golden Triangle project. While cultural exchange across the Mediterranean has been the subject of much scholarly work, the Red Sea as an area of cross-cultural research has been largely overlooked. A timely study of these port cities may help provide Egyptian planning authorities with the opportunity to promote a better future. Along this line of thinking, this research aims at understanding the specific urban identity of these port cities in the broader context of cultural exchange between Egypt and the trade network across the Red Sea and beyond. It is important to achieve an understanding of urban and architecture heritage of Red Sea port cities to support further conservation and development strategies. Red Sea coastal cities are historical transit points of long-distance trade. This research is based on urban and architectural heritage which may bear tangible evidence of processes of borrowing and adaptation between Egypt and Saudi Arabia, Yemen, etc. Architecture is not just about technology. Architecture and the urban context are physically shaped by traditional cultures which are ingrained in the design and construction of old cities. Such urban patterns and architecture rely on a rich and unique quality, rhythm, and cultural affinity, as well as on practical considerations such as behavioural patterns, function, topography and local building material. All these factors combine in shaping the city’s structure and morphology. The research aims to set a methodology of mapping to study the Red Sea port cities’ heritage, urban change and transformation. The final product will be an “academic record” and an “urban atlas” of heritage in the Red Sea’s oldest port cities, Quseir and Suez, which have played a crucial role in the trade and pilgrimage routes from Asia through Africa to Europe.
SCAIONI, MARCO
DE ANGELIS, ENRICO
LOMBARDINI, NORA
30-mar-2020
Siamo sull'orlo dello sviluppo urbano frenetico. È importante comprendere che il patrimonio urbano e architettonico può comportare processi concreti di assunzione e adattamento. Le città portuali e i loro centri storici sono l'insediamento più importante del mondo attraverso la storia. Sono molto ricchi di risorse e potenzialità. Questa ricerca si concentra sulle città portuali lungo la costa del Mar Rosso, il cui futuro è attualmente in discussione in relazione a progetti nazionali come il progetto New Suez Canal e il progetto Triangolo d'oro. Mentre gli scambi culturali attraverso il Mediterraneo sono stati oggetto di molte attività accademiche, il Mar Rosso come area di ricerca interculturale è stato ampiamente trascurato. Uno studio tempestivo di queste città portuali può aiutare a fornire alle autorità di pianificazione egiziane l'opportunità di promuovere un futuro migliore. Lungo questa linea di pensiero, questa ricerca mira a comprendere l'identità urbana specifica di queste città portuali nel più ampio contesto di scambio culturale tra l'Egitto e la rete commerciale attraverso il Mar Rosso e oltre. È importante comprendere il patrimonio urbano e architettonico delle città portuali del Mar Rosso per supportare ulteriori strategie di conservazione e sviluppo. Le città costiere del Mar Rosso sono punti di transito storici del commercio a lunga distanza. Questa ricerca si basa sul patrimonio urbano e architettonico che può portare prove tangibili di processi di prestito e adattamento tra Egitto e Arabia Saudita, Yemen, ecc. L'architettura non riguarda solo la tecnologia. L'architettura e il contesto urbano sono fisicamente modellati da culture tradizionali che sono radicate nella progettazione e nella costruzione di città antiche. Tali modelli e architetture urbane si basano su una qualità, un ritmo e un'affinità culturali ricchi e unici, nonché su considerazioni pratiche come modelli comportamentali, funzione, topografia e materiale da costruzione locale. Tutti questi fattori si combinano nel modellare la struttura e la morfologia della città. La ricerca mira a stabilire una metodologia di mappatura per studiare l'eredità, il cambiamento e la trasformazione delle città portuali del Mar Rosso. Il prodotto finale sarà un "record accademico" e un "atlante urbano" del patrimonio nelle più antiche città portuali del Mar Rosso, Quseir e Suez, che hanno svolto un ruolo cruciale nelle rotte commerciali e di pellegrinaggio dall'Asia attraverso l'Africa verso l'Europa.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/154020