The higher education setting has been going through a substantial evolution, as the boundaries of spaces and systems that are allocated for a single function dissolve to favour flexibility. This process has been accelerated by transitioning of contemporary education methods and learner's altering interests in how an environment should complement the knowledge acquisition. Besides, global changes in social norms, technological and civil development reshape the interaction of beings and administrative processes. As the frontiers of science and creativity lie at the intersection of disciplines -at interdisciplinary systems, higher education institutes are expected to provide their community with a fully-comprehensive educational experience within environments of favorable cross-disciplinarity. Numerous research has been conducted on this topic, and sufficient theoretical knowledge is available for handling the complex and multidimensional organization of higher education environments. Although, there is a gap between the statement of what is not working and the actualization upon these findings. This work attempts to outline the possible most influential success indicators in determining a brief set of elements towards interdisciplinarity during the evolution of university campuses. In addition, the multidimensional nature of human learning requires a highly elaborated treatment. However, there is a lack of available compilation of accountable guidelines that propose an action plan to execute throughout this above-mentioned metamorphosis in tertiary education. Through this thesis work, a tentative was made to understand first the problem complexity and challenges throughout a literature review. The second and third stages were elaborated to explore various possible ways through a multiple case study and comparison tables to represent the elements in a several criteria that cultivate achievement in interdisciplinary higher education environments. Finally, a whole synthesis from the multitude of these criteria was summarized in a few points, suggesting a compact framework of highly critical indicators. To conclude, the findings from the comparison and discussion were highlighted. Within its limitations of case selection and indicators defined in divergent themes, this research proposes a multi-disciplinary and simple approach of a framework, which can be used as a basis for universities for creating a custom-fit scheme to support their very own evolution process.

L'impostazione dell'istruzione superiore ha subito una sostanziale evoluzione, mentre i confini di spazi e sistemi assegnati a una singola funzione si dissolvono. Questo processo è accelerato dalla transizione dei metodi educativi contemporanei e dai mutevoli interessi degli studenti su come un ambiente dovrebbe integrare l'acquisizione delle conoscenze. Inoltre, i cambiamenti globali nelle norme sociali, lo sviluppo tecnologico e civile rimodellano l'interazione degli esseri e l'amministrazione dei processi. Poiché le frontiere della scienza e della creatività si trovano all'intersezione delle discipline, a livello di sistemi interdisciplinari, gli istituti di istruzione superiore dovrebbero fornire alla propria comunità un'esperienza educativa completa in ambienti di interdisciplinarietà favorevole. Sono state condotte numerose ricerche su questo argomento e sono disponibili sufficienti conoscenze teoriche per gestire l'organizzazione complessa e multidimensionale degli ambienti di istruzione superiore. Sebbene, vi sia un divario tra l'affermazione di ciò che non funziona e l'attualizzazione su questi risultati. Questo lavoro tenta di delineare probabilmente gli indicatori di successo più influenti nel determinare una breve serie di principi da utilizzare durante l'evoluzione dei campus universitari verso l'interdisciplinarietà. Inoltre, la natura multidimensionale dell'apprendimento umano richiede un trattamento altamente elaborato. Tuttavia, vi è una mancanza di raccolta disponibile di linee guida responsabili che proponga un piano d'azione da eseguire durante la suddetta metamorfosi nell'istruzione terziaria. Attraverso questo lavoro di tesi, è stato fatto un tentativo per capire prima la complessità del problema e le sfide durante una revisione della letteratura. La seconda e la terza fase sono state elaborate per esplorare vari modi possibili attraverso conseguenti case study e tabelle di confronto per rappresentare gli elementi in diversi criteri che coltivano risultati in ambienti interdisciplinari di istruzione superiore. Infine, un'intera sintesi della moltitudine di questi criteri è stata riassunta in alcuni punti, suggerendo un quadro compatto di soli indicatori altamente critici. Per concludere, sono stati evidenziati i risultati del confronto e della discussione. Nei limiti della selezione dei casi e degli indicatori definiti in temi divergenti, questa ricerca propone un approccio multidisciplinare e semplice di un quadro, che può essere utilizzato come base per le università per creare un sistema su misura per supportare il proprio processo di evoluzione .

Elements that promote interdisciplinarity in higher education environments and campuses

KARACA, AYSE ZULAL
2018/2019

Abstract

The higher education setting has been going through a substantial evolution, as the boundaries of spaces and systems that are allocated for a single function dissolve to favour flexibility. This process has been accelerated by transitioning of contemporary education methods and learner's altering interests in how an environment should complement the knowledge acquisition. Besides, global changes in social norms, technological and civil development reshape the interaction of beings and administrative processes. As the frontiers of science and creativity lie at the intersection of disciplines -at interdisciplinary systems, higher education institutes are expected to provide their community with a fully-comprehensive educational experience within environments of favorable cross-disciplinarity. Numerous research has been conducted on this topic, and sufficient theoretical knowledge is available for handling the complex and multidimensional organization of higher education environments. Although, there is a gap between the statement of what is not working and the actualization upon these findings. This work attempts to outline the possible most influential success indicators in determining a brief set of elements towards interdisciplinarity during the evolution of university campuses. In addition, the multidimensional nature of human learning requires a highly elaborated treatment. However, there is a lack of available compilation of accountable guidelines that propose an action plan to execute throughout this above-mentioned metamorphosis in tertiary education. Through this thesis work, a tentative was made to understand first the problem complexity and challenges throughout a literature review. The second and third stages were elaborated to explore various possible ways through a multiple case study and comparison tables to represent the elements in a several criteria that cultivate achievement in interdisciplinary higher education environments. Finally, a whole synthesis from the multitude of these criteria was summarized in a few points, suggesting a compact framework of highly critical indicators. To conclude, the findings from the comparison and discussion were highlighted. Within its limitations of case selection and indicators defined in divergent themes, this research proposes a multi-disciplinary and simple approach of a framework, which can be used as a basis for universities for creating a custom-fit scheme to support their very own evolution process.
TAGLIARO, CHIARA
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
6-giu-2020
2018/2019
L'impostazione dell'istruzione superiore ha subito una sostanziale evoluzione, mentre i confini di spazi e sistemi assegnati a una singola funzione si dissolvono. Questo processo è accelerato dalla transizione dei metodi educativi contemporanei e dai mutevoli interessi degli studenti su come un ambiente dovrebbe integrare l'acquisizione delle conoscenze. Inoltre, i cambiamenti globali nelle norme sociali, lo sviluppo tecnologico e civile rimodellano l'interazione degli esseri e l'amministrazione dei processi. Poiché le frontiere della scienza e della creatività si trovano all'intersezione delle discipline, a livello di sistemi interdisciplinari, gli istituti di istruzione superiore dovrebbero fornire alla propria comunità un'esperienza educativa completa in ambienti di interdisciplinarietà favorevole. Sono state condotte numerose ricerche su questo argomento e sono disponibili sufficienti conoscenze teoriche per gestire l'organizzazione complessa e multidimensionale degli ambienti di istruzione superiore. Sebbene, vi sia un divario tra l'affermazione di ciò che non funziona e l'attualizzazione su questi risultati. Questo lavoro tenta di delineare probabilmente gli indicatori di successo più influenti nel determinare una breve serie di principi da utilizzare durante l'evoluzione dei campus universitari verso l'interdisciplinarietà. Inoltre, la natura multidimensionale dell'apprendimento umano richiede un trattamento altamente elaborato. Tuttavia, vi è una mancanza di raccolta disponibile di linee guida responsabili che proponga un piano d'azione da eseguire durante la suddetta metamorfosi nell'istruzione terziaria. Attraverso questo lavoro di tesi, è stato fatto un tentativo per capire prima la complessità del problema e le sfide durante una revisione della letteratura. La seconda e la terza fase sono state elaborate per esplorare vari modi possibili attraverso conseguenti case study e tabelle di confronto per rappresentare gli elementi in diversi criteri che coltivano risultati in ambienti interdisciplinari di istruzione superiore. Infine, un'intera sintesi della moltitudine di questi criteri è stata riassunta in alcuni punti, suggerendo un quadro compatto di soli indicatori altamente critici. Per concludere, sono stati evidenziati i risultati del confronto e della discussione. Nei limiti della selezione dei casi e degli indicatori definiti in temi divergenti, questa ricerca propone un approccio multidisciplinare e semplice di un quadro, che può essere utilizzato come base per le università per creare un sistema su misura per supportare il proprio processo di evoluzione .
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
KARACA_AyseZulal_06.06.20_tesimagistrale.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Thesis document
Dimensione 6.7 MB
Formato Adobe PDF
6.7 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/164673