Modern developments in electric mobility and continuously merging microgrids with high penetration of renewable energy sources have surged the demand for battery energy storage systems as a viable solution for storing the energy. The growing trend of the battery energy storage application in the last decade has given rise to recent investigations into battery energy storage management which aims to improve battery energy storage performance and extend the battery lifetime by reducing operational stresses, such as overcharging, deep discharging and overheating. Battery energy storage safe operation and management rely on precise observation of the battery states, such as State-of-Charge and State-of-Health. The mentioned states have to be estimated as it is not possible to measure them directly. In the literature, different battery State-of-Charge estimation methods are implemented considering a specific battery cell technology and application. Consequently, the identification of an appropriate State-of-Charge estimation method able to work properly in different applications and operational constraints is a challenge. Moreover, the choice of the suitable State-of-Charge estimation method is further hindered by the existing trade-off between complexity and accuracy offered by each method. To address the aforementioned challenges, the present thesis is mainly focusing on developing the most frequently used Model-based State-of-Charge estimation methods by modeling a lithium nickel manganese cobalt oxide (NMC) battery cell, which is one of the most successful lithium-ion battery cell technologies within the industry sector. The Model-based estimation structures developed with three different equivalent circuit models and verified State-of-Charge estimators, are tested by applying dynamic and constant current profiles at different C-rates and operating temperatures. The results achieved through the tests are used for comparison and evaluation of Model-based structures to identify the accuracy of each algorithm, as well as their advantages and constraints concerning the possible applications.
I moderni sviluppi nella mobilità elettrica e la continua evoluzione delle microreti con alte penetrazioni di fonti rinnovabili, stanno aumentando la domanda di sistemi di accumulo di energia elettrica. La crescita di queste applicazioni, nell’ultimo decennio ha portato a un grande sviluppo di soluzioni di accumulo a batterie elettrochimiche gestite da sistemi elettronici di conversione. Ciò ha dato origine a diversi studi associati alla gestione della carica delle batterie al fine di migliorarne le prestazioni e prolungarne la vita utile riducendone gli stress operativi (come sovraccarico carica/scarica e temperature operative eccessive). Un funzionamento e una gestione sicura della batteria si basa quindi sull’osservazione dello stato della stessa, come lo stato di carica o lo stato di salute, che deve essere osservato con precisione. Va notato che qualunque sia lo stato della batteria di interesse, questo deve essere stimato in quanto non è possibile misurarlo direttamente. Considerando lo stato di carica della batteria, nella letteratura sono disponibili diversi metodi sviluppati ed utilizzati in considerazione di una specifica tecnologia di batteria e applicazione. Di conseguenza, identificare un metodo appropriato di stima dello stato di carica di una particolare tecnologia di accumulo considerando applicazioni diverse è di per se una sfida. A complicare il problema è anche importante sottolineare che il compromesso esistente tra complessità e precisione è un ulteriore ostacolato alla scelta di un metodo di stima dello stato adeguato a più applicazioni. Per affrontare le sfide di cui sopra, la presente tesi si concentra principalmente sullo sviluppo dei metodi di stima dello stato di carica basati sui modelli più frequentemente utilizzati, sviluppando una batteria al Litio Nichel-Manganese-Ossido di Cobalto (NMC), che è una delle batterie al litio di maggior successo tra le tecnologie delle celle a batteria agli ioni di Litio. Le strutture di stima dello stato di carica basate sul modello sono sviluppate considerando tre diversi modelli equivalenti di batteria e tre stimatori dello stato di carica. Ciascuna delle strutture di stima dello stato di carica è stata testata considerando profili di corrente dinamici e costanti (con tassi di C diversi) e temperature di esercizio differenti. I risultati ottenuti attraverso i test vengono utilizzati per confrontare e valutare le strutture di stima dello stato di carica basate su modello per identificare l’accuratezza di ciascun algoritmo di stima dello stato di carica della stessa batteria in diversi casi operativi.
Comparison and evaluation of model-based state-of-charge estimation algorithms for a verified lithium-ion battery cell technology
Nemounehkhah, Behrooz
2019/2020
Abstract
Modern developments in electric mobility and continuously merging microgrids with high penetration of renewable energy sources have surged the demand for battery energy storage systems as a viable solution for storing the energy. The growing trend of the battery energy storage application in the last decade has given rise to recent investigations into battery energy storage management which aims to improve battery energy storage performance and extend the battery lifetime by reducing operational stresses, such as overcharging, deep discharging and overheating. Battery energy storage safe operation and management rely on precise observation of the battery states, such as State-of-Charge and State-of-Health. The mentioned states have to be estimated as it is not possible to measure them directly. In the literature, different battery State-of-Charge estimation methods are implemented considering a specific battery cell technology and application. Consequently, the identification of an appropriate State-of-Charge estimation method able to work properly in different applications and operational constraints is a challenge. Moreover, the choice of the suitable State-of-Charge estimation method is further hindered by the existing trade-off between complexity and accuracy offered by each method. To address the aforementioned challenges, the present thesis is mainly focusing on developing the most frequently used Model-based State-of-Charge estimation methods by modeling a lithium nickel manganese cobalt oxide (NMC) battery cell, which is one of the most successful lithium-ion battery cell technologies within the industry sector. The Model-based estimation structures developed with three different equivalent circuit models and verified State-of-Charge estimators, are tested by applying dynamic and constant current profiles at different C-rates and operating temperatures. The results achieved through the tests are used for comparison and evaluation of Model-based structures to identify the accuracy of each algorithm, as well as their advantages and constraints concerning the possible applications.File | Dimensione | Formato | |
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