Culture, independently of its origins, has always been a great source of inspiration for designers, but in some cases, some minority cultures, despite their contribution, have not received the deserved acknowledgement in the society. This is the case of the Afro-Colombian culture. The underrecognition may be due to the underrepresentation and misconception that many people hold about those belonging to a minority community. The following project has the overall objective of honouring the Afro-Colombian community, in such a way that some of its main cultural characteristics can be exalted in a 3d printed product. To accomplish this, it was necessary to conduct a research on the cultural subject, the relevance of this culture within the society, and the value of additive manufacturing in the fashion industry. This research is supported by literature consultation, and based on the author experience during his internship at Vojd Studios in Berlin, Germany, where he explored the problematic of cultural underrepresentation and cultural apathy within the fashion industry. After the compilation of information and its eventual analysis, it was possible to design and produce, throughout addictive manufacturing technology, two jewellery object collections. The design of the collections is based on two important elements of the Afro-Colombian culture, which are the Carnival of Barranquilla and the Afro-Colombian hairstyle. The Carnival of Barranquilla was chosen as a source of inspiration because it is one of the most important folkloric celebrations in Colombia, based in part on the rituals of the African descendants back in the time of the Spanish colonization of America. Whereas, on the other hand, the Afro-Colombian hairstyle was taken into account because of its importance as a mean of expression and communication, as it was at the time of the colony, helping African slaves escape from slavery and, as it is nowadays, as a gathering element used by the Afro-Colombian communities across the country. Finally, it is expected that this work can be used by readers to understand the value of diverse minority cultures, as a mean to mitigate social inequality and racism, as well as supporting people belonging to minority groups on getting the opportunities that they deserve in society.

La cultura, indipendentemente dalle sue origini, è stata sempre una grande fonte di ispirazione per i designer, ma in certi casi, alcune culture minoritarie, nonostante il loro contributo, non hanno ricevuto il riconoscimento che meritano nella società. È questo il caso della cultura afro-colombiana. Il non riconoscimento potrebbe essere dovuto alla sottorappresentazione e al pregiudizio che molta gente nutre nei confronti di coloro che appartengono ad una comunità di minoranza. Il seguente progetto ha l’obiettivo generale di onorare la comunità afro-colombiana, in modo che alcune delle sue principali caratteristiche culturali possano essere esaltate in un prodotto stampato in 3D. Per raggiungere questo obiettivo, è stato necessario condurre una ricerca sulla specifica tematica culturale, la rilevanza di tale cultura all’interno della società e il valore della manifattura additiva nel settore della moda. Questa ricerca è supportata dalla consultazione della letteratura e basata sull’esperienza dell’autore durante il suo tirocinio presso Vojd Studios di Berlino, in Germania, dove ha esplorato la problematica della sottorappresentazione e dell’apatia culturale nell’industria della moda. Dopo la raccolta di informazioni e la loro successiva analisi, è stato possibile progettare e creare, attraverso l’uso della tecnologia di manifattura additiva, due collezioni di oggetti di gioielleria. Il design delle collezioni si basa su due importanti elementi della cultura afro-colombiana, che sono il Carnevale di Barranquilla e l’acconciatura afro-colombiana. Il Carnevale di Barranquilla è stato scelto come fonte di ispirazione perché è una delle celebrazioni folcloristiche più importanti in Colombia, basato in parte sui rituali della popolazione di discendenza africana ai tempi della colonizzazione spagnola dell’America. Mentre, dall’altro lato, l’acconciatura afro-colombiana è stata presa in considerazione per la sua importanza come mezzo di espressione e di comunicazione, com’era all’epoca della colonia, al fine di aiutare gli schiavi africani a fuggire dalla schiavitù e, com’è tutt’oggi, un elemento di incontro utilizzato dalle comunità afro-colombiane in tutto il Paese. Infine, si auspica che questo lavoro possa essere utilizzato dai lettori per comprendere il valore della diversità delle culture minoritarie, come mezzo per mitigare la disuguaglianza sociale e il razzismo, oltre che a supportare le persone appartenenti a minoranze nell’accedere alle opportunità che meritano nella società.

Re-building black identities : potential use of additive manufacturing (3d printing) on the future of the jewelry industry from the Afro-Colombian perspective

MOSQUERA CUESTA, EDWING IGNACIO
2018/2019

Abstract

Culture, independently of its origins, has always been a great source of inspiration for designers, but in some cases, some minority cultures, despite their contribution, have not received the deserved acknowledgement in the society. This is the case of the Afro-Colombian culture. The underrecognition may be due to the underrepresentation and misconception that many people hold about those belonging to a minority community. The following project has the overall objective of honouring the Afro-Colombian community, in such a way that some of its main cultural characteristics can be exalted in a 3d printed product. To accomplish this, it was necessary to conduct a research on the cultural subject, the relevance of this culture within the society, and the value of additive manufacturing in the fashion industry. This research is supported by literature consultation, and based on the author experience during his internship at Vojd Studios in Berlin, Germany, where he explored the problematic of cultural underrepresentation and cultural apathy within the fashion industry. After the compilation of information and its eventual analysis, it was possible to design and produce, throughout addictive manufacturing technology, two jewellery object collections. The design of the collections is based on two important elements of the Afro-Colombian culture, which are the Carnival of Barranquilla and the Afro-Colombian hairstyle. The Carnival of Barranquilla was chosen as a source of inspiration because it is one of the most important folkloric celebrations in Colombia, based in part on the rituals of the African descendants back in the time of the Spanish colonization of America. Whereas, on the other hand, the Afro-Colombian hairstyle was taken into account because of its importance as a mean of expression and communication, as it was at the time of the colony, helping African slaves escape from slavery and, as it is nowadays, as a gathering element used by the Afro-Colombian communities across the country. Finally, it is expected that this work can be used by readers to understand the value of diverse minority cultures, as a mean to mitigate social inequality and racism, as well as supporting people belonging to minority groups on getting the opportunities that they deserve in society.
QUAQUARO, BENEDETTO
ARC III - Scuola del Design
6-giu-2020
2018/2019
La cultura, indipendentemente dalle sue origini, è stata sempre una grande fonte di ispirazione per i designer, ma in certi casi, alcune culture minoritarie, nonostante il loro contributo, non hanno ricevuto il riconoscimento che meritano nella società. È questo il caso della cultura afro-colombiana. Il non riconoscimento potrebbe essere dovuto alla sottorappresentazione e al pregiudizio che molta gente nutre nei confronti di coloro che appartengono ad una comunità di minoranza. Il seguente progetto ha l’obiettivo generale di onorare la comunità afro-colombiana, in modo che alcune delle sue principali caratteristiche culturali possano essere esaltate in un prodotto stampato in 3D. Per raggiungere questo obiettivo, è stato necessario condurre una ricerca sulla specifica tematica culturale, la rilevanza di tale cultura all’interno della società e il valore della manifattura additiva nel settore della moda. Questa ricerca è supportata dalla consultazione della letteratura e basata sull’esperienza dell’autore durante il suo tirocinio presso Vojd Studios di Berlino, in Germania, dove ha esplorato la problematica della sottorappresentazione e dell’apatia culturale nell’industria della moda. Dopo la raccolta di informazioni e la loro successiva analisi, è stato possibile progettare e creare, attraverso l’uso della tecnologia di manifattura additiva, due collezioni di oggetti di gioielleria. Il design delle collezioni si basa su due importanti elementi della cultura afro-colombiana, che sono il Carnevale di Barranquilla e l’acconciatura afro-colombiana. Il Carnevale di Barranquilla è stato scelto come fonte di ispirazione perché è una delle celebrazioni folcloristiche più importanti in Colombia, basato in parte sui rituali della popolazione di discendenza africana ai tempi della colonizzazione spagnola dell’America. Mentre, dall’altro lato, l’acconciatura afro-colombiana è stata presa in considerazione per la sua importanza come mezzo di espressione e di comunicazione, com’era all’epoca della colonia, al fine di aiutare gli schiavi africani a fuggire dalla schiavitù e, com’è tutt’oggi, un elemento di incontro utilizzato dalle comunità afro-colombiane in tutto il Paese. Infine, si auspica che questo lavoro possa essere utilizzato dai lettori per comprendere il valore della diversità delle culture minoritarie, come mezzo per mitigare la disuguaglianza sociale e il razzismo, oltre che a supportare le persone appartenenti a minoranze nell’accedere alle opportunità che meritano nella società.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/165029