The current education system in South Africa continues to be characterised by inequality due to the history of apartheid which segregated education along racial lines. Apartheid ended in 1994 and two decades later, the majority of previously disadvantaged schools have overcrowded classrooms, inadequate infrastructures and disappointing educational outcomes. The well-resourced schools are still mainly found in ‘white’ privileged communities and even though they are now open to all race groups, these schools remain in the minority. The main research question of this thesis is how can the role of education promote social mobility and spatial transformation in post-apartheid South African cities? This question is investigated through the selected case study of Delft which is an informal settlement created during apartheid on the outskirts of Cape Town, South Africa. The schools in Delft are studied as an example of the apartheid school typology, as they function as insular and disconnected from the broader community. The school grounds are under-resourced and as a result, on site research highlights that modes of learning, play and exchange take place outside school boundaries and extend into the public realm with little infrastructure in place to support it. This shows that learning is not an isolated spatial phenomenon which takes place only in a classroom or a school, but rather it exists as a network throughout the neighbourhood. This research reflects a concept of education that extends beyond the boundaries of a school through a multi-scalar research-by-design project entitled, ‘A Learning Archipelago’. The concept of ‘A Learning Archipelago’ shifts school sites from acting as introverted islands and entities to a network of shared educational resources working with the whole community. The project is explored through a master plan of Delfts urban settlement followed by a focus into a part of the neighbourhood through an urban and architectural scale. The settlements prominent routes are enhanced to connect new sites of intervention, which forms an educational network of resources and facilities, both new and existing. This urban approach explores an opportunity for spatial transformation, social mobility and socio-economic change in Delft.

L'attuale sistema educativo in Sudafrica continua ad essere caratterizzato da disuguaglianze dovute alla storia dell'apartheid che ha separato l'istruzione secondo linee razziali. L'apartheid è terminato nel 1994 e due decenni dopo, la maggior parte delle scuole già svantaggiate ha aule sovraffollate, infrastrutture inadeguate e risultati educativi non performanti. Le scuole ben attrezzate si trovano ancora principalmente nelle comunità privilegiate "bianche" e anche se queste scuole sono ora aperte a tutti i gruppi razziali, le stesse rimangono in minoranza. La principale domanda alla base di questa tesi è come può il ruolo dell'istruzione promuovere la mobilità sociale e la trasformazione spaziale nelle città del Sudafrica post-apartheid? Questa domanda viene affrontata attraverso il caso di Delft, un insediamento informale creato durante l'apartheid alla periferia di Città del Capo, in Sudafrica. Le scuole di Delft sono studiate come un esempio della tipologia di scuola dell'apartheid, poiché funzionano come isolate e scollegate dalla comunità più ampia. Le strutture della scuola sono dotate di risorse insufficienti e, di conseguenza, la ricerca in loco evidenzia che le modalità di apprendimento, gioco e scambio avvengono al di fuori dei confini della scuola e si estendono alla sfera pubblica con poche infrastrutture a supporto. Ciò dimostra che l'apprendimento non è un fenomeno spaziale isolato che si verifica solo in un'aula o in una scuola, ma piuttosto esiste come una rete in tutto il quartiere. Questa ricerca riflette un concetto di educazione che si estende oltre i confini di una scuola attraverso un progetto multi-scalare research-by-design intitolato "A Learning Archipelago". Il concetto di "A Learning Archipelago" sposta i siti scolastici dall'agire come isole ed entità chiuse a una rete di risorse educative condivise che lavorano con l'intera comunità. Il progetto viene esplorato attraverso un piano generale dell'insediamento urbano di Delft seguito da un focus su una parte del quartiere attraverso la scala urbana e architettonica. I percorsi di rilievo degli insediamenti vengono potenziati per collegare nuovi siti d’intervento, formando una rete educativa di risorse e strutture, sia nuove che esistenti. Questo approccio urbano esplora un'opportunità per la trasformazione spaziale, la mobilità sociale e il cambiamento socio-economico a Delft.

A learning archipelago : viewing education beyond the boundaries of the school

Friedman, Mira Matias
2019/2020

Abstract

The current education system in South Africa continues to be characterised by inequality due to the history of apartheid which segregated education along racial lines. Apartheid ended in 1994 and two decades later, the majority of previously disadvantaged schools have overcrowded classrooms, inadequate infrastructures and disappointing educational outcomes. The well-resourced schools are still mainly found in ‘white’ privileged communities and even though they are now open to all race groups, these schools remain in the minority. The main research question of this thesis is how can the role of education promote social mobility and spatial transformation in post-apartheid South African cities? This question is investigated through the selected case study of Delft which is an informal settlement created during apartheid on the outskirts of Cape Town, South Africa. The schools in Delft are studied as an example of the apartheid school typology, as they function as insular and disconnected from the broader community. The school grounds are under-resourced and as a result, on site research highlights that modes of learning, play and exchange take place outside school boundaries and extend into the public realm with little infrastructure in place to support it. This shows that learning is not an isolated spatial phenomenon which takes place only in a classroom or a school, but rather it exists as a network throughout the neighbourhood. This research reflects a concept of education that extends beyond the boundaries of a school through a multi-scalar research-by-design project entitled, ‘A Learning Archipelago’. The concept of ‘A Learning Archipelago’ shifts school sites from acting as introverted islands and entities to a network of shared educational resources working with the whole community. The project is explored through a master plan of Delfts urban settlement followed by a focus into a part of the neighbourhood through an urban and architectural scale. The settlements prominent routes are enhanced to connect new sites of intervention, which forms an educational network of resources and facilities, both new and existing. This urban approach explores an opportunity for spatial transformation, social mobility and socio-economic change in Delft.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2021
2019/2020
L'attuale sistema educativo in Sudafrica continua ad essere caratterizzato da disuguaglianze dovute alla storia dell'apartheid che ha separato l'istruzione secondo linee razziali. L'apartheid è terminato nel 1994 e due decenni dopo, la maggior parte delle scuole già svantaggiate ha aule sovraffollate, infrastrutture inadeguate e risultati educativi non performanti. Le scuole ben attrezzate si trovano ancora principalmente nelle comunità privilegiate "bianche" e anche se queste scuole sono ora aperte a tutti i gruppi razziali, le stesse rimangono in minoranza. La principale domanda alla base di questa tesi è come può il ruolo dell'istruzione promuovere la mobilità sociale e la trasformazione spaziale nelle città del Sudafrica post-apartheid? Questa domanda viene affrontata attraverso il caso di Delft, un insediamento informale creato durante l'apartheid alla periferia di Città del Capo, in Sudafrica. Le scuole di Delft sono studiate come un esempio della tipologia di scuola dell'apartheid, poiché funzionano come isolate e scollegate dalla comunità più ampia. Le strutture della scuola sono dotate di risorse insufficienti e, di conseguenza, la ricerca in loco evidenzia che le modalità di apprendimento, gioco e scambio avvengono al di fuori dei confini della scuola e si estendono alla sfera pubblica con poche infrastrutture a supporto. Ciò dimostra che l'apprendimento non è un fenomeno spaziale isolato che si verifica solo in un'aula o in una scuola, ma piuttosto esiste come una rete in tutto il quartiere. Questa ricerca riflette un concetto di educazione che si estende oltre i confini di una scuola attraverso un progetto multi-scalare research-by-design intitolato "A Learning Archipelago". Il concetto di "A Learning Archipelago" sposta i siti scolastici dall'agire come isole ed entità chiuse a una rete di risorse educative condivise che lavorano con l'intera comunità. Il progetto viene esplorato attraverso un piano generale dell'insediamento urbano di Delft seguito da un focus su una parte del quartiere attraverso la scala urbana e architettonica. I percorsi di rilievo degli insediamenti vengono potenziati per collegare nuovi siti d’intervento, formando una rete educativa di risorse e strutture, sia nuove che esistenti. Questo approccio urbano esplora un'opportunità per la trasformazione spaziale, la mobilità sociale e il cambiamento socio-economico a Delft.
File allegati
File Dimensione Formato  
2021_04_Friedman.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Thesis Book
Dimensione 29.94 MB
Formato Adobe PDF
29.94 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/173708