The motorcycle culture has been formed around an object – the motorcycle – which has taken on the values of the cultural icon, becoming for some people a “medium” to convey and distinguish their own identity. Over time, heterogeneous two wheels communities, characterized by unique communication codes, have been formed. The media have contributed to the formation of the myth – providing representations and interpretations – and today they offer new opportunities to the motorcycle enthusiasts to translate their physical presence online. Here, new ways of engagement see motorcyclists actively participate, contributing to a common cultural heritage. The thesis aims to investigate how communication design can support these “moto-communities” in the participatory production of meaningful narrations for enthusiasts and for the motorcycle culture itself.

La cultura motociclistica si è formata attorno a un oggetto – la motocicletta – che ha assunto i valori dell’icona culturale, divenendo per alcuni individui un “mezzo” con cui veicolare e distinguere la propria identità. Col tempo si sono radunate comunità su due ruote eterogenee e caratterizzate da particolari codici comunicativi. I media hanno contribuito alla formazione del mito – fornendone rappresentazioni e interpretazioni – e oggi offrono nuove opportunità agli appassionati di tradurre la propria presenza online. Qui si sviluppano modalità di coinvolgimento che vedono i motociclisti partecipare attivamente, contribuendo a un patrimonio culturale comune. La tesi vuole indagare come la dimensione del progetto di comunicazione possa supportare tali “moto-community” nella costruzione partecipativa di narrazioni significative per gli appassionati e per la cultura motociclistica stessa.

Identità in moto. Manifestazioni e traduzioni della cultura motociclistica

Zoni, Alessio
2019/2020

Abstract

The motorcycle culture has been formed around an object – the motorcycle – which has taken on the values of the cultural icon, becoming for some people a “medium” to convey and distinguish their own identity. Over time, heterogeneous two wheels communities, characterized by unique communication codes, have been formed. The media have contributed to the formation of the myth – providing representations and interpretations – and today they offer new opportunities to the motorcycle enthusiasts to translate their physical presence online. Here, new ways of engagement see motorcyclists actively participate, contributing to a common cultural heritage. The thesis aims to investigate how communication design can support these “moto-communities” in the participatory production of meaningful narrations for enthusiasts and for the motorcycle culture itself.
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
La cultura motociclistica si è formata attorno a un oggetto – la motocicletta – che ha assunto i valori dell’icona culturale, divenendo per alcuni individui un “mezzo” con cui veicolare e distinguere la propria identità. Col tempo si sono radunate comunità su due ruote eterogenee e caratterizzate da particolari codici comunicativi. I media hanno contribuito alla formazione del mito – fornendone rappresentazioni e interpretazioni – e oggi offrono nuove opportunità agli appassionati di tradurre la propria presenza online. Qui si sviluppano modalità di coinvolgimento che vedono i motociclisti partecipare attivamente, contribuendo a un patrimonio culturale comune. La tesi vuole indagare come la dimensione del progetto di comunicazione possa supportare tali “moto-community” nella costruzione partecipativa di narrazioni significative per gli appassionati e per la cultura motociclistica stessa.
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