The station in the contemporary city can have a double role: it can be the center of mobility and the center of life. The highly accessible interchange node of Rogoredo, thanks to the confluence of several modes of transit, can be a nerve center not only for the district but also for the city, becoming a focal point and catalyst for the development. The thesis elaborates a possible development for the spaces near to the station. Including qualitative public spaces, and new buildings hosting commercial and tertiary functions aimed at reactivating the area, making it safer and better connected with the city centre and the “Parco Agricolo Sud”. The main objectives consist in a general improvement of the area and the context, paying particular attention to three areas: environmental, social and economic. The project, developed following a pre-feasibility study based on the evaluation of several alternatives, is able to generate a surplus with which it is possible to finance future public interventions.
La stazione nella città contemporanea può rivestire una doppia veste: è polo della mobilità e polo attrattore. Il nodo di interscambio ad alta accessibilità di Rogoredo, grazie anche alla confluenza di più modalità di transito è in grado di diventare un punto nevralgico non solo per il quartiere, aggiungendosi alle numerose nuove polarità presenti nella città di Milano, diventando un punto focale e catalizzatore per lo sviluppo. La tesi elabora un possibile intervento di riqualificazione degli spazi limitrofi alla stazione includendo spazi pubblici di qualità, e nuovi edifici che ospitano funzioni commerciali e terziarie atte a riattivare l’area, rendendola più sicura e meglio collegata con il centro cittadino ed il Parco Agricolo Sud. Gli obiettivi principali consistono in un miglioramento generale della zona e del contesto, ponendo particolare attenzione a tre ambiti: ambientale, sociale ed economico. Il progetto, sviluppato in seguito ad uno studio di prefattibilità basato sulla valutazione di più alternative, è in grado di generare un plusvalore con il quale è possibile finanziare futuri interventi pubblici.
Nodi d'interscambio e spazio pubblico : progetto per la rigenerazione delle aree limitrofe alla stazione di Milano Rogoredo
Epifano, Alessia Petra
2019/2020
Abstract
The station in the contemporary city can have a double role: it can be the center of mobility and the center of life. The highly accessible interchange node of Rogoredo, thanks to the confluence of several modes of transit, can be a nerve center not only for the district but also for the city, becoming a focal point and catalyst for the development. The thesis elaborates a possible development for the spaces near to the station. Including qualitative public spaces, and new buildings hosting commercial and tertiary functions aimed at reactivating the area, making it safer and better connected with the city centre and the “Parco Agricolo Sud”. The main objectives consist in a general improvement of the area and the context, paying particular attention to three areas: environmental, social and economic. The project, developed following a pre-feasibility study based on the evaluation of several alternatives, is able to generate a surplus with which it is possible to finance future public interventions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2021_4_Epifano.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tesi
Dimensione
76.8 MB
Formato
Adobe PDF
|
76.8 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/174938