Globalization is a phenomenon still more and more present in our daily life. Since the 90’s it has been influencing all aspects of modern society, from culture to economic relations. Especially since the creation of the European Common Market, trade barriers have disappeared, and competitors are now forced to compete at an international level. For this reason, small agricultural companies can see how big producers offer very competitive prices that push them out of the market. At the same time, globalization favors the knowledge of certain products overseas, like in case of wine. For this reason, traditional markets are becoming saturated while consumption and sales are flourishing on foreign markets. With these outlooks, European companies are driven to internationalize to face the new competitors, as well as to exploit foreign markets. As far as small wine producers are concerned, these have two options: either to stop producing, escape and lose the investments made, or alternatively, to invest more resources to become competitive and to exploit this position at an international level. In this report I will analyze the second option applied to a small Spanish winery called Bodegas JBC, providing a detailed research on the market, product analysis, and a strategy proposal for its immediate implementation.

JBC globalizzazione è un fenomeno sempre più presente nella nostra vita quotidiana. Dagli anni '90 ha influenzato tutti gli aspetti della società moderna, dalla cultura alle relazioni economiche. Soprattutto dopo la creazione del mercato comune europeo, le barriere commerciali sono scomparse e i concorrenti sono ora costretti a competere a livello internazionale. Per questo motivo, le piccole aziende agricole subiscono la competitività dei prezzi dei grandi produttori e spesso sono spinte fuori dal mercato. Allo stesso tempo, la globalizzazione favorisce la conoscenza di alcuni prodotti oltreoceano, come nel caso del vino. Per questo motivo i mercati tradizionali si stanno saturando mentre i consumi e le vendite fioriscono sui mercati esteri. Con queste prospettive, le aziende europee sono spinte a internazionalizzarsi per affrontare i nuovi competitor, oltre che a sfruttare i mercati esteri. Per quanto riguarda i piccoli produttori di vino, questi hanno due opzioni: o smettere di produrre, scappare e perdere gli investimenti fatti, o in alternativa, investire più risorse per diventare competitivi e sfruttare questa posizione a livello internazionale. In questo report analizzerò la seconda opzione applicata a una piccola azienda vinicola spagnola chiamata Bodegas JBC, fornendo una ricerca dettagliata sul mercato, un'analisi del prodotto e una proposta strategica per la sua immediata implementazione.

Internationalization plan for Bodegas JBC. Market study, new trends and challenges

BOCANEGRA GALLARDO, FERNANDO
2020/2021

Abstract

Globalization is a phenomenon still more and more present in our daily life. Since the 90’s it has been influencing all aspects of modern society, from culture to economic relations. Especially since the creation of the European Common Market, trade barriers have disappeared, and competitors are now forced to compete at an international level. For this reason, small agricultural companies can see how big producers offer very competitive prices that push them out of the market. At the same time, globalization favors the knowledge of certain products overseas, like in case of wine. For this reason, traditional markets are becoming saturated while consumption and sales are flourishing on foreign markets. With these outlooks, European companies are driven to internationalize to face the new competitors, as well as to exploit foreign markets. As far as small wine producers are concerned, these have two options: either to stop producing, escape and lose the investments made, or alternatively, to invest more resources to become competitive and to exploit this position at an international level. In this report I will analyze the second option applied to a small Spanish winery called Bodegas JBC, providing a detailed research on the market, product analysis, and a strategy proposal for its immediate implementation.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2021
2020/2021
JBC globalizzazione è un fenomeno sempre più presente nella nostra vita quotidiana. Dagli anni '90 ha influenzato tutti gli aspetti della società moderna, dalla cultura alle relazioni economiche. Soprattutto dopo la creazione del mercato comune europeo, le barriere commerciali sono scomparse e i concorrenti sono ora costretti a competere a livello internazionale. Per questo motivo, le piccole aziende agricole subiscono la competitività dei prezzi dei grandi produttori e spesso sono spinte fuori dal mercato. Allo stesso tempo, la globalizzazione favorisce la conoscenza di alcuni prodotti oltreoceano, come nel caso del vino. Per questo motivo i mercati tradizionali si stanno saturando mentre i consumi e le vendite fioriscono sui mercati esteri. Con queste prospettive, le aziende europee sono spinte a internazionalizzarsi per affrontare i nuovi competitor, oltre che a sfruttare i mercati esteri. Per quanto riguarda i piccoli produttori di vino, questi hanno due opzioni: o smettere di produrre, scappare e perdere gli investimenti fatti, o in alternativa, investire più risorse per diventare competitivi e sfruttare questa posizione a livello internazionale. In questo report analizzerò la seconda opzione applicata a una piccola azienda vinicola spagnola chiamata Bodegas JBC, fornendo una ricerca dettagliata sul mercato, un'analisi del prodotto e una proposta strategica per la sua immediata implementazione.
File allegati
File Dimensione Formato  
2021_04_Bocanegra_Gallardo_Fernando.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: In this report I analyze the situation of a small Spanish winery called Bodegas JBC, providing a detailed research on the market, product analysis, and a strategy proposal for the immediate implementation of an internationalization plan.
Dimensione 1.87 MB
Formato Adobe PDF
1.87 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/175909