Given that freight transportation produces a big impact on the environment and customer is an essential piece in the companies ecosystem when taking business decisions (Ellram and Murfield, 2017), a systematic literature review was performed, identifying a research gap in the extant literature concerning customers’ perception on freight transportation in particular in the frame of the Spanish market (Wehner, 2018; Centobelli et al., 2017b). Afterwards, an empirical exercise by means of a survey is performed to 399 respondents in Spain with several questions addressing their environmental and innovative stance, knowledge about freight transport and initiatives by companies, most important variables when buying and moreover, their purchasing habits in terms of balance online-physic purchases and preferred delivery options. Freight transportation is one of the most polluting agents all over the world and its impact is expected to increase with the rising tendence of the demand, causing a good part of the total of GHG emissions worldwide and particularly, in Spain (Observatorio de Transporte y Logística España, 2018). Therefore, mandatory and voluntary measures and initiatives are being implemented by companies worldwide. Regarding the customer side, most of respondents to the survey declare to be aware of the impact of freight transportation and believe pollution is one of the biggest problems facing nowadays, especially women and respondents with children (supported by Nassivera et al (2017)). People who are more aware of sustainability also value less price and speed of delivery, while give more importance to environmental and social impact of the product when making purchasing decisions. Respondents with a deeper knowledge about freight transport and companies’ measures also show more awareness and willingness to wait longer to receive the products if more sustainable options (transport and delivery) are used, which is aligned with Akyol and De Koster (2013). Consumers perceive information to be very useful when making purchasing decisions, so companies should leverage on it to increase sustainable decisions, applying economic incentives or eco-labels (Gruchmann et al., 2019). This is one of the main insights of the study since it confirms studies from several authors (Duan and Aloysius 2019; Gruchmann et al. 2019; Howard and Allen 2010; Polinori et al. 2018; Gadema and Oglethorpe 2011; Ignat and Chankov 2020) and can be used by managers to increase overall sustainability in their companies.

Siccome il trasporto merci produce un grande impatto sull'ambiente ed essendo il cliente un pezzo essenziale nell'ecosistema delle aziende quando si prendono decisioni di business (Ellram e Murfield, 2017), è stata eseguita una revisione sistematica della letteratura, identificando una lacuna di ricerca nella letteratura esistente riguardante la percezione dei clienti riguardo al trasporto merci, in particolare nel quadro del mercato spagnolo (Wehner, 2018; Centobelli et al., 2017b). In seguito, viene effettuato un esercizio empirico tramite un sondaggio a 399 intervistati in Spagna; le diverse domande riguardano la loro posizione ambientale e innovativa, la conoscenza del trasporto merci e le iniziative delle aziende, le variabili più importanti al momento dell'acquisto e, inoltre, le loro abitudini di acquisto in termini di equilibrio acquisti online-fisici e opzioni di consegna preferite. Il trasporto merci è uno degli agenti più inquinanti al mondo e il suo impatto è destinato ad aumentare con la tendenza all'aumento della domanda, causando una buona parte del totale delle emissioni di gas serra in tutto il mondo e, in particolare, in Spagna (Observatorio de Transporte y Logística España, 2018). Pertanto, misure e iniziative obbligatorie e volontarie vengono attuate dalle aziende di tutto il mondo. Dal punto di vista del cliente, la maggior parte degli intervistati al sondaggio dichiara di essere consapevole dell'impatto del trasporto merci e crede che l'inquinamento sia uno dei maggiori problemi che si affrontano al giorno d'oggi, soprattutto le donne e gli intervistati con bambini (sostenuto da Nassivera et al (2017)). Le persone che sono più consapevoli della sostenibilità valutano anche meno il prezzo e la velocità della consegna, mentre danno più importanza all'impatto ambientale e sociale del prodotto quando prendono decisioni di acquisto. Gli intervistati con una conoscenza più approfondita del trasporto merci e delle misure delle aziende mostrano anche maggiore consapevolezza e disponibilità ad aspettare più a lungo per ricevere i prodotti se vengono utilizzate opzioni più sostenibili (trasporto e consegna), il che è allineato con quanto sostenuto da Akyol e De Koster, 2013. I consumatori percepiscono le informazioni come molto utili quando prendono decisioni di acquisto, quindi le aziende dovrebbero fare leva su di esse per aumentare le decisioni sostenibili, applicando incentivi economici o etichette ecologiche (Gruchmann et al., 2019). Questo è uno dei principali risultati dello studio in quanto conferma gli studi di diversi autori (Duan e Aloysius 2019; Gruchmann et al. 2019; Howard e Allen 2010; Polinori et al. 2018; Gadema e Oglethorpe 2011; Ignat e Chankov 2020) e può essere utilizzato dai manager per aumentare la sostenibilità complessiva nelle loro aziende.

Customers' perception towards freight transportation and sustainability in the Spanish market : a systematic literature review and an empirical study

CASADO GUTIÉRREZ, MARIA TERESA
2020/2021

Abstract

Given that freight transportation produces a big impact on the environment and customer is an essential piece in the companies ecosystem when taking business decisions (Ellram and Murfield, 2017), a systematic literature review was performed, identifying a research gap in the extant literature concerning customers’ perception on freight transportation in particular in the frame of the Spanish market (Wehner, 2018; Centobelli et al., 2017b). Afterwards, an empirical exercise by means of a survey is performed to 399 respondents in Spain with several questions addressing their environmental and innovative stance, knowledge about freight transport and initiatives by companies, most important variables when buying and moreover, their purchasing habits in terms of balance online-physic purchases and preferred delivery options. Freight transportation is one of the most polluting agents all over the world and its impact is expected to increase with the rising tendence of the demand, causing a good part of the total of GHG emissions worldwide and particularly, in Spain (Observatorio de Transporte y Logística España, 2018). Therefore, mandatory and voluntary measures and initiatives are being implemented by companies worldwide. Regarding the customer side, most of respondents to the survey declare to be aware of the impact of freight transportation and believe pollution is one of the biggest problems facing nowadays, especially women and respondents with children (supported by Nassivera et al (2017)). People who are more aware of sustainability also value less price and speed of delivery, while give more importance to environmental and social impact of the product when making purchasing decisions. Respondents with a deeper knowledge about freight transport and companies’ measures also show more awareness and willingness to wait longer to receive the products if more sustainable options (transport and delivery) are used, which is aligned with Akyol and De Koster (2013). Consumers perceive information to be very useful when making purchasing decisions, so companies should leverage on it to increase sustainable decisions, applying economic incentives or eco-labels (Gruchmann et al., 2019). This is one of the main insights of the study since it confirms studies from several authors (Duan and Aloysius 2019; Gruchmann et al. 2019; Howard and Allen 2010; Polinori et al. 2018; Gadema and Oglethorpe 2011; Ignat and Chankov 2020) and can be used by managers to increase overall sustainability in their companies.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
23-lug-2021
2020/2021
Siccome il trasporto merci produce un grande impatto sull'ambiente ed essendo il cliente un pezzo essenziale nell'ecosistema delle aziende quando si prendono decisioni di business (Ellram e Murfield, 2017), è stata eseguita una revisione sistematica della letteratura, identificando una lacuna di ricerca nella letteratura esistente riguardante la percezione dei clienti riguardo al trasporto merci, in particolare nel quadro del mercato spagnolo (Wehner, 2018; Centobelli et al., 2017b). In seguito, viene effettuato un esercizio empirico tramite un sondaggio a 399 intervistati in Spagna; le diverse domande riguardano la loro posizione ambientale e innovativa, la conoscenza del trasporto merci e le iniziative delle aziende, le variabili più importanti al momento dell'acquisto e, inoltre, le loro abitudini di acquisto in termini di equilibrio acquisti online-fisici e opzioni di consegna preferite. Il trasporto merci è uno degli agenti più inquinanti al mondo e il suo impatto è destinato ad aumentare con la tendenza all'aumento della domanda, causando una buona parte del totale delle emissioni di gas serra in tutto il mondo e, in particolare, in Spagna (Observatorio de Transporte y Logística España, 2018). Pertanto, misure e iniziative obbligatorie e volontarie vengono attuate dalle aziende di tutto il mondo. Dal punto di vista del cliente, la maggior parte degli intervistati al sondaggio dichiara di essere consapevole dell'impatto del trasporto merci e crede che l'inquinamento sia uno dei maggiori problemi che si affrontano al giorno d'oggi, soprattutto le donne e gli intervistati con bambini (sostenuto da Nassivera et al (2017)). Le persone che sono più consapevoli della sostenibilità valutano anche meno il prezzo e la velocità della consegna, mentre danno più importanza all'impatto ambientale e sociale del prodotto quando prendono decisioni di acquisto. Gli intervistati con una conoscenza più approfondita del trasporto merci e delle misure delle aziende mostrano anche maggiore consapevolezza e disponibilità ad aspettare più a lungo per ricevere i prodotti se vengono utilizzate opzioni più sostenibili (trasporto e consegna), il che è allineato con quanto sostenuto da Akyol e De Koster, 2013. I consumatori percepiscono le informazioni come molto utili quando prendono decisioni di acquisto, quindi le aziende dovrebbero fare leva su di esse per aumentare le decisioni sostenibili, applicando incentivi economici o etichette ecologiche (Gruchmann et al., 2019). Questo è uno dei principali risultati dello studio in quanto conferma gli studi di diversi autori (Duan e Aloysius 2019; Gruchmann et al. 2019; Howard e Allen 2010; Polinori et al. 2018; Gadema e Oglethorpe 2011; Ignat e Chankov 2020) e può essere utilizzato dai manager per aumentare la sostenibilità complessiva nelle loro aziende.
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Descrizione: Customers' perception towards freight transportation and sustainability in the Spanish market: a systematic literature review and an empirical study
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/177496