Porta Romana railway yard is one of the underused areas that is located in a strategic point of the city, at the crossroad between the radial Corso di Porta Romana, the ancient ‘decuman’ and the external ringway, one of the main roads of the city’s structural system. It is a place of interference and encounter between the dense and consolidated fabric of the ‘central city and the more heterogeneous and rarefied settlement of the Modern City (20th century). Reading and understanding the site through key concepts: voids, traces, and limits: The site of the intervention is defined by the Porta Romana railway station, an urban ‘gap’ that can be .read: as an extended void, a ‘place’ in a state of abandonment and awaiting new transformation; an ‘internal’ limit between the most consolidated part of the city to the north and the peri-urban part to the south; a significant ‘threshold’ of the city, a potential place for future modification. Within a complex urban reality and its large landscape and territorial potentials, the work will focus on the main goals consisting in the construction of an architectural and urban resilient system, able to react at the fragile and critic contemporary conditions. Porta Romana site, a threshold that acts as a central spine, characterized by: connected green system; increased sustainable mobility; improved grey infrastructure system; enhanced blue infrastructure - water as 4th dimension_ time; interconnected attractive areas; integrated collective spaces.
Lo scalo ferroviario di Porta Romana è una delle aree sottoutilizzate che si trova in un punto strategico della città, all'incrocio tra il radiale Corso di Porta Romana, l'antico 'decumano' e la circonvallazione esterna, una delle strade principali del sistema strutturale. È un luogo di interferenza e di incontro tra il tessuto denso e consolidato della “città centrale” e l'insediamento più eterogeneo e rarefatto della Città Moderna (XX secolo). Leggere e comprendere il sito attraverso i concetti chiave: vuoti, tracce e limiti: Il luogo dell'intervento è definito dalla stazione ferroviaria di Porta Romana, un 'buco' urbano che può essere .letto: come un vuoto esteso, un 'luogo' in stato di abbandono e in attesa di nuova trasformazione; un limite “interno” tra la parte più consolidata della città a nord e la parte periurbana a sud; una significativa “soglia” della città, un potenziale luogo di futura modifica. All'interno di una realtà urbana complessa e delle sue grandi potenzialità paesaggistiche e territoriali, il lavoro si concentrerà sugli obiettivi principali consistenti nella costruzione di un sistema architettonico e urbano resiliente, in grado di reagire alle fragili e critiche condizioni contemporanee, Sito di Porta Romana, soglia che funge da spina centrale, caratterizzato da: sistema verde connesso; aumento della mobilità sostenibile; sistema di infrastrutture grigie migliorato; infrastrutture blu potenziate: l'acqua come quarta dimensione_ tempo; aree attraenti interconnesse; spazi collettivi integrati.
The earthscraper. A new vision for future cities
ARIFI, ETLEVË;Shasivari, Vesa
2020/2021
Abstract
Porta Romana railway yard is one of the underused areas that is located in a strategic point of the city, at the crossroad between the radial Corso di Porta Romana, the ancient ‘decuman’ and the external ringway, one of the main roads of the city’s structural system. It is a place of interference and encounter between the dense and consolidated fabric of the ‘central city and the more heterogeneous and rarefied settlement of the Modern City (20th century). Reading and understanding the site through key concepts: voids, traces, and limits: The site of the intervention is defined by the Porta Romana railway station, an urban ‘gap’ that can be .read: as an extended void, a ‘place’ in a state of abandonment and awaiting new transformation; an ‘internal’ limit between the most consolidated part of the city to the north and the peri-urban part to the south; a significant ‘threshold’ of the city, a potential place for future modification. Within a complex urban reality and its large landscape and territorial potentials, the work will focus on the main goals consisting in the construction of an architectural and urban resilient system, able to react at the fragile and critic contemporary conditions. Porta Romana site, a threshold that acts as a central spine, characterized by: connected green system; increased sustainable mobility; improved grey infrastructure system; enhanced blue infrastructure - water as 4th dimension_ time; interconnected attractive areas; integrated collective spaces.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/177813