People from different cultures have their own cultural perceptions reflected in how they shape and perceive the spatial elements around them. For interior designers, the surface of the space is one of the elements which plays a significant role in spatial perception through its effect on the senses of sight and touch. Therefore, this thesis investigates the appropriation of Thai cultural essence as a potential source of creative inspiration for interior surface design. The aim is to develop the design for interior surfaces and the preliminary models of its spatial application, specifically as retail spaces, to recreate the spatial perception that reflects the appreciative value of Thai culture. The thesis was done in collaboration with Cleaf, a manufacturer of innovative surfaces for furniture and interior design based in Lissone, Italy. It started by exploring Thai culture’s common aspects and elements, the sensorial involved, and the cultural value reflected in surface elements throughout Thailand’s historical and contemporary era. Hereupon, Thais’ use of floral elements as a symbolic gesture of respect and genuine goodwill was identified as the culture’s core value appropriated for commodification as Cleaf’s possible product. Hence, it was picked up for the design conceptualization and creation of laminate surfaces, then following with their implementation of the design surfaces in three typologies of retail: the single-brand store, the multi-brand store, and the pop-up store. The final deliverables are conceptual retail designs promoting the 3F of Thai designed products: food, fashion, and furniture, that expresses the demureness of Thai culture through the use of laminate surface’s color, texture, and the symbolical meanings attached with the use of different floral shapes and patterns.

Le persone provenienti da culture diverse hanno le proprie percezioni culturali riflesse nel modo in cui modellano e percepiscono gli elementi spaziali intorno a loro. Per gli interior designer, la superficie dello spazio è uno degli elementi che gioca un ruolo significativo nella percezione spaziale attraverso il suo effetto sui sensi di vista e tatto. Pertanto, questa tesi indaga l’appropriazione dell’essenza della cultura tailandese come potenziale fonte di ispirazione creativa per il design per le superfici interne. L’obiettivo è quello di sviluppare il design per le superfici interne e i modelli preliminari della sua applicazione spaziale, in particolare come spazi retail, per ricreare la percezione spaziale che riflette il valore elogiativo della cultura tailandese. La tesi è stata prodotta in collaborazione con Cleaf, un produttore di superfici innovative per l’arredamento e l’interior design con sede a Lissone, Italia. È iniziata esplorando gli aspetti e gli elementi comuni della cultura thailandese, il coinvolgimento sensoriale e il valore culturale riflesso negli elementi delle superfici durante l’era storica e contemporanea della Thailandia. In seguito, l’uso da parte dei thailandesi di elementi floreali, come gesto simbolico di rispetto e genuina buona volontà, è stato identificato come il valore fondamentale della cultura che si appropria della mercificazione come possibile prodotto di Cleaf. Quindi, è stato preso a modello per la concettualizzazione del design e la creazione di superfici laminate, seguito poi dalla sua implementazione di superfici di design di tre tipologie di retail: il negozio monomarca, il negozio multimarca e il pop-up store. I risultati finali sono i design retail concettuali che promuovono la 3F dei prodotti di design thailandesi: cibo, moda e arredamento, che esprime la modestia della cultura thailandese attraverso l’uso del colore, della texture e dei significati simbolici della superficie laminata legati all’uso di diverse forme e fantasie floreali.

Demurity : the development of interior surface inspired by Thai cultural essence and its spatial application

Suwantawat, Pidsinee
2020/2021

Abstract

People from different cultures have their own cultural perceptions reflected in how they shape and perceive the spatial elements around them. For interior designers, the surface of the space is one of the elements which plays a significant role in spatial perception through its effect on the senses of sight and touch. Therefore, this thesis investigates the appropriation of Thai cultural essence as a potential source of creative inspiration for interior surface design. The aim is to develop the design for interior surfaces and the preliminary models of its spatial application, specifically as retail spaces, to recreate the spatial perception that reflects the appreciative value of Thai culture. The thesis was done in collaboration with Cleaf, a manufacturer of innovative surfaces for furniture and interior design based in Lissone, Italy. It started by exploring Thai culture’s common aspects and elements, the sensorial involved, and the cultural value reflected in surface elements throughout Thailand’s historical and contemporary era. Hereupon, Thais’ use of floral elements as a symbolic gesture of respect and genuine goodwill was identified as the culture’s core value appropriated for commodification as Cleaf’s possible product. Hence, it was picked up for the design conceptualization and creation of laminate surfaces, then following with their implementation of the design surfaces in three typologies of retail: the single-brand store, the multi-brand store, and the pop-up store. The final deliverables are conceptual retail designs promoting the 3F of Thai designed products: food, fashion, and furniture, that expresses the demureness of Thai culture through the use of laminate surface’s color, texture, and the symbolical meanings attached with the use of different floral shapes and patterns.
MORBI, CRISTINA
PELLEGRINO, GIULIA
PICCINNO, GIOVANNA
MAZZINGHI, DANIELE
ZINGALES, ALICE
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2022
2020/2021
Le persone provenienti da culture diverse hanno le proprie percezioni culturali riflesse nel modo in cui modellano e percepiscono gli elementi spaziali intorno a loro. Per gli interior designer, la superficie dello spazio è uno degli elementi che gioca un ruolo significativo nella percezione spaziale attraverso il suo effetto sui sensi di vista e tatto. Pertanto, questa tesi indaga l’appropriazione dell’essenza della cultura tailandese come potenziale fonte di ispirazione creativa per il design per le superfici interne. L’obiettivo è quello di sviluppare il design per le superfici interne e i modelli preliminari della sua applicazione spaziale, in particolare come spazi retail, per ricreare la percezione spaziale che riflette il valore elogiativo della cultura tailandese. La tesi è stata prodotta in collaborazione con Cleaf, un produttore di superfici innovative per l’arredamento e l’interior design con sede a Lissone, Italia. È iniziata esplorando gli aspetti e gli elementi comuni della cultura thailandese, il coinvolgimento sensoriale e il valore culturale riflesso negli elementi delle superfici durante l’era storica e contemporanea della Thailandia. In seguito, l’uso da parte dei thailandesi di elementi floreali, come gesto simbolico di rispetto e genuina buona volontà, è stato identificato come il valore fondamentale della cultura che si appropria della mercificazione come possibile prodotto di Cleaf. Quindi, è stato preso a modello per la concettualizzazione del design e la creazione di superfici laminate, seguito poi dalla sua implementazione di superfici di design di tre tipologie di retail: il negozio monomarca, il negozio multimarca e il pop-up store. I risultati finali sono i design retail concettuali che promuovono la 3F dei prodotti di design thailandesi: cibo, moda e arredamento, che esprime la modestia della cultura thailandese attraverso l’uso del colore, della texture e dei significati simbolici della superficie laminata legati all’uso di diverse forme e fantasie floreali.
File allegati
File Dimensione Formato  
2022_04_Suwantawat.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Thesis paper - Demurity: the development of interior surface inspiration by Thai cultural essence and its spatial application
Dimensione 64.48 MB
Formato Adobe PDF
64.48 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/185894