The constant growth of the world's population and the steadily increase of food possibilities and demands of many developing countries have pushed the food production to the limit. The current food system has reached an unsustainable level, and the very large amount of food wasted before consumption is one of the most glaring demonstrations of this. The magnitude of food waste has reached significant proportions and is having serious negative social, economic and environmental implications. In recent years, several companies and start-ups have sprung up with the goal of reduce food waste in several ways. These include Too Good To Go, which is a mobile app that has embraced this goal since its foundation in 2016 through a set of multi-pronged activities, from education and awareness to the active role they play with the community that has been created. The app offers a "win-win" solution through the creation of a communication channel between small food producers and end consumers. The former will be able to sell unsold products at the end of the day but still in perfect condition, while the latter will be able to buy food products at discounted prices, thus reducing waste. Building on the incredible work done since its foundation, evidenced by solid numbers and certifications, Too Good To Go wanted to take it a step further and brought the fight against waste within the food industry, where the volume of waste reaches a much larger and impactful dimension. This thesis will describe the innovative Too Good To Go model for continuous sourcing, production, shipping and sale of bags, called Magic Box, through joint work together with two external partners and food companies. It involves the composition of special boxes containing a mix of packaged food products with reduced remaining shelf life, of different types and brands, collected from the industries within a central hub. These boxes are then sent to pick-up points spread across the territory where customers can purchase and collect them through the app. The project is currently in the pilot phase of market testing and is reporting promising results, with more than 14,500 boxes sold in the first 14 weeks of operation.

La costante crescita della popolazione mondiale e l’aumento delle possibilità e richieste alimentari di molti Paesi in via di sviluppo hanno spinto la produzione alimentare al limite. L'attuale sistema alimentare ha raggiunto un livello insostenibile e la grande quantità di cibo sprecato prima del consumo ne è una delle dimostrazioni più evidenti. L'entità dello spreco alimentare ha raggiunto proporzioni significative e sta avendo gravi implicazioni negative a livello sociale, economico e ambientale. Negli ultimi anni sono nate diverse aziende e start-up con l'obiettivo di ridurre gli sprechi alimentari in vari modi. Tra queste c'è Too Good To Go, un'applicazione mobile che ha abbracciato questo obiettivo fin dalla sua fondazione, nel 2016, attraverso una serie di attività su più fronti, dall'educazione e sensibilizzazione al ruolo attivo con la comunità che si è creata. L'app offre una soluzione "win-win" attraverso la creazione di un canale di comunicazione tra piccoli produttori alimentari e consumatori finali. I primi potranno vendere i prodotti invenduti a fine giornata ma ancora in perfetto stato, mentre i secondi potranno acquistare prodotti alimentari a prezzi scontati, riducendo così gli sprechi. Forte dell'incredibile lavoro svolto finora, testimoniato da numeri e certificazioni solide, Too Good To Go ha voluto fare un ulteriore passo avanti e ha portato la lotta allo spreco all'interno dell'industria alimentare, dove il volume dello spreco raggiunge una dimensione molto più ampia e impattante. Questa tesi descriverà il modello innovativo di Too Good To Go per un processo di approvvigionamento, produzione, spedizione e vendita continuo di scatole, dette Magic Box, attraverso un lavoro congiunto con due partner esterni e aziende alimentari. Il modello prevede la composizione di scatole contenenti un mix di prodotti alimentari confezionati con una ridotta vita residua, di diversi tipi e marche, raccolti dalle industrie all'interno di un hub centrale. Queste scatole vengono poi inviate a punti di raccolta distribuiti sul territorio dove i clienti possono acquistarle e ritirarle attraverso l'app. Il progetto è attualmente nella fase pilota di test sul mercato e sta dando risultati promettenti, con oltre 14.500 scatole vendute nelle prime 14 settimane di attività.

Food waste redistribution model: the Too Good To Go case

Foletto, Andrea
2021/2022

Abstract

The constant growth of the world's population and the steadily increase of food possibilities and demands of many developing countries have pushed the food production to the limit. The current food system has reached an unsustainable level, and the very large amount of food wasted before consumption is one of the most glaring demonstrations of this. The magnitude of food waste has reached significant proportions and is having serious negative social, economic and environmental implications. In recent years, several companies and start-ups have sprung up with the goal of reduce food waste in several ways. These include Too Good To Go, which is a mobile app that has embraced this goal since its foundation in 2016 through a set of multi-pronged activities, from education and awareness to the active role they play with the community that has been created. The app offers a "win-win" solution through the creation of a communication channel between small food producers and end consumers. The former will be able to sell unsold products at the end of the day but still in perfect condition, while the latter will be able to buy food products at discounted prices, thus reducing waste. Building on the incredible work done since its foundation, evidenced by solid numbers and certifications, Too Good To Go wanted to take it a step further and brought the fight against waste within the food industry, where the volume of waste reaches a much larger and impactful dimension. This thesis will describe the innovative Too Good To Go model for continuous sourcing, production, shipping and sale of bags, called Magic Box, through joint work together with two external partners and food companies. It involves the composition of special boxes containing a mix of packaged food products with reduced remaining shelf life, of different types and brands, collected from the industries within a central hub. These boxes are then sent to pick-up points spread across the territory where customers can purchase and collect them through the app. The project is currently in the pilot phase of market testing and is reporting promising results, with more than 14,500 boxes sold in the first 14 weeks of operation.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
6-ott-2022
2021/2022
La costante crescita della popolazione mondiale e l’aumento delle possibilità e richieste alimentari di molti Paesi in via di sviluppo hanno spinto la produzione alimentare al limite. L'attuale sistema alimentare ha raggiunto un livello insostenibile e la grande quantità di cibo sprecato prima del consumo ne è una delle dimostrazioni più evidenti. L'entità dello spreco alimentare ha raggiunto proporzioni significative e sta avendo gravi implicazioni negative a livello sociale, economico e ambientale. Negli ultimi anni sono nate diverse aziende e start-up con l'obiettivo di ridurre gli sprechi alimentari in vari modi. Tra queste c'è Too Good To Go, un'applicazione mobile che ha abbracciato questo obiettivo fin dalla sua fondazione, nel 2016, attraverso una serie di attività su più fronti, dall'educazione e sensibilizzazione al ruolo attivo con la comunità che si è creata. L'app offre una soluzione "win-win" attraverso la creazione di un canale di comunicazione tra piccoli produttori alimentari e consumatori finali. I primi potranno vendere i prodotti invenduti a fine giornata ma ancora in perfetto stato, mentre i secondi potranno acquistare prodotti alimentari a prezzi scontati, riducendo così gli sprechi. Forte dell'incredibile lavoro svolto finora, testimoniato da numeri e certificazioni solide, Too Good To Go ha voluto fare un ulteriore passo avanti e ha portato la lotta allo spreco all'interno dell'industria alimentare, dove il volume dello spreco raggiunge una dimensione molto più ampia e impattante. Questa tesi descriverà il modello innovativo di Too Good To Go per un processo di approvvigionamento, produzione, spedizione e vendita continuo di scatole, dette Magic Box, attraverso un lavoro congiunto con due partner esterni e aziende alimentari. Il modello prevede la composizione di scatole contenenti un mix di prodotti alimentari confezionati con una ridotta vita residua, di diversi tipi e marche, raccolti dalle industrie all'interno di un hub centrale. Queste scatole vengono poi inviate a punti di raccolta distribuiti sul territorio dove i clienti possono acquistarle e ritirarle attraverso l'app. Il progetto è attualmente nella fase pilota di test sul mercato e sta dando risultati promettenti, con oltre 14.500 scatole vendute nelle prime 14 settimane di attività.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/195220