This study deals with the electrification of water cabs in Venice, a widely used means of transportation in the lagoon city. In order to carry out a correct and in-depth analysis, it was necessary to better understand how the cab service is delivered and the very role that it takes on within the city; for this reason, in addition to an in-depth bibliographic analysis, it was necessary to carry out inspections and meetings with the municipal managers of the service, which allowed for a well-detailed and defined picture of how the cab service works. Then, as it is possible to read within the paper, a study on the most requested routes and the actual feasibility of electrification of the cab service was carried out, taking into account the needs and peculiarities of the craft and the city itself. To do this, several analysis tools were used, leading to estimated results. This paper proves that, while for shorter routes electrification is feasible in a short period of time, longer routes require technological advancement in terms of batteries. In addition, in order to ensure continuity of service, a suitable charging infrastructure, both power grid and charging stations, needs to be established to allow vessels to stop quickly and affordably

Questo studio si occupa dell'elettrificazione dei taxi acquei a Venezia, un mezzo di trasporto molto utilizzato nella città lagunare. Per effettuare un'analisi corretta e approfondita, è stato necessario comprendere meglio come viene erogato il servizio di taxi e il ruolo stesso che esso assume all'interno della città; per questo motivo, oltre a un'approfondita analisi bibliografica, è stato necessario effettuare sopralluoghi e incontri con i responsabili comunali del servizio, che hanno permesso di avere un quadro ben dettagliato e definito del funzionamento del servizio di taxi. Successivamente, come si può leggere all'interno dell'articolo, è stato effettuato uno studio sulle tratte più richieste e sull'effettiva fattibilità dell'elettrificazione del servizio taxi, tenendo conto delle esigenze e delle peculiarità dell'artigianato e della città stessa. A tal fine sono stati utilizzati diversi strumenti di analisi che hanno portato a risultati stimati. Il documento dimostra che, mentre per le tratte più brevi l'elettrificazione è fattibile in un breve periodo di tempo, le tratte più lunghe richiedono un avanzamento tecnologico in termini di batterie. Inoltre, per garantire la continuità del servizio, è necessario creare un'adeguata infrastruttura di ricarica, sia la rete elettrica che le stazioni di ricarica, per consentire alle navi di fermarsi in modo rapido e conveniente.

Study for the electrification of naval transport system : case study : Venice water taxis

APPENNINI, RICCARDO
2021/2022

Abstract

This study deals with the electrification of water cabs in Venice, a widely used means of transportation in the lagoon city. In order to carry out a correct and in-depth analysis, it was necessary to better understand how the cab service is delivered and the very role that it takes on within the city; for this reason, in addition to an in-depth bibliographic analysis, it was necessary to carry out inspections and meetings with the municipal managers of the service, which allowed for a well-detailed and defined picture of how the cab service works. Then, as it is possible to read within the paper, a study on the most requested routes and the actual feasibility of electrification of the cab service was carried out, taking into account the needs and peculiarities of the craft and the city itself. To do this, several analysis tools were used, leading to estimated results. This paper proves that, while for shorter routes electrification is feasible in a short period of time, longer routes require technological advancement in terms of batteries. In addition, in order to ensure continuity of service, a suitable charging infrastructure, both power grid and charging stations, needs to be established to allow vessels to stop quickly and affordably
COLOMBO, CRISTIAN GIOVANNI
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2021/2022
Questo studio si occupa dell'elettrificazione dei taxi acquei a Venezia, un mezzo di trasporto molto utilizzato nella città lagunare. Per effettuare un'analisi corretta e approfondita, è stato necessario comprendere meglio come viene erogato il servizio di taxi e il ruolo stesso che esso assume all'interno della città; per questo motivo, oltre a un'approfondita analisi bibliografica, è stato necessario effettuare sopralluoghi e incontri con i responsabili comunali del servizio, che hanno permesso di avere un quadro ben dettagliato e definito del funzionamento del servizio di taxi. Successivamente, come si può leggere all'interno dell'articolo, è stato effettuato uno studio sulle tratte più richieste e sull'effettiva fattibilità dell'elettrificazione del servizio taxi, tenendo conto delle esigenze e delle peculiarità dell'artigianato e della città stessa. A tal fine sono stati utilizzati diversi strumenti di analisi che hanno portato a risultati stimati. Il documento dimostra che, mentre per le tratte più brevi l'elettrificazione è fattibile in un breve periodo di tempo, le tratte più lunghe richiedono un avanzamento tecnologico in termini di batterie. Inoltre, per garantire la continuità del servizio, è necessario creare un'adeguata infrastruttura di ricarica, sia la rete elettrica che le stazioni di ricarica, per consentire alle navi di fermarsi in modo rapido e conveniente.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/196376