This research thesis aims to explore the benefits of virtual reality (VR) therapy as a possible solution for accessible and captivating mental health treatment for university students, especially in the aftermath of the COVID-19 pandemic. The current situation has highlighted the need for mental health support, and young people are among the most affected. Through a review of relevant literature and data from various sources, including the World Health Organization, this research examines the prevalence and impact of anxiety, stress, and depression on mental health. To gain a deeper understanding of the mental health conditions of young people, this study examines the work of Miguel Benasayag, Gérard Schmit and Umberto Galimberti, who provide insights into the human experience and the impact of social and cultural factors on mental health. Specifically, their publications “The Age of Sad Passion” and “L’ospite inquietante” offer relevant perspectives on the current state of mental health in contemporary society among new generations. Based on this research, the study proposes the design and implementation of small houses for VR therapy, which can provide a more immersive and engaging therapeutic experience. The proposed solution aims to address the accessibility and engagement barriers associated with traditional mental health treatments. Overall, this study contributes to the understanding of the role of VR therapy in mental health treatment and offers insights into the design and implementation of small houses for VR therapy as a potential solution for mental health challenges faced by university students.

Questa tesi di ricerca si propone di esplorare i benefici della terapia in realtà virtuale come possibile soluzione per un trattamento della salute mentale accessibile e accattivante per gli studenti universitari, soprattutto in seguito alla pandemia di COVID-19 che ha evidenziato la necessità di un supporto alla salute mentale, particolarmente per i giovani che sono tra i più colpiti. Attraverso una revisione della letteratura di riferimento e dei dati provenienti da varie fonti, tra cui l’OMS, questa ricerca esamina la prevalenza e l’impatto di ansia, stress e depressione sulla salute mentale. Inoltre, per comprendere più a fondo le condizioni dei giovani, questa ricerca riporta il lavoro di Miguel Benasayag, Gérard Schmit e Umberto Galimberti, che forniscono approfondimenti sull’esperienza umana e sull’impatto dei fattori sociali e culturali sulla salute mentale. In particolare, le loro pubblicazioni “L’età delle passioni tristi” e “L’ospite inquietante” offrono prospettive rilevanti sullo stato attuale della salute mentale nella società contemporanea tra le nuove generazioni. Sulla base di questa ricerca, la tesi propone la progettazione di piccole case per la terapia in VR, che possono fornire un’esperienza terapeutica più immersiva e coinvolgente. La soluzione proposta mira ad affrontare lo stigma, l’accessibilità e il coinvolgimento associati ai trattamenti tradizionali per la salute mentale. Nel complesso, questo studio vuole portare l’attenzione sul ruolo della realtà virtuale nel trattamento della salute mentale e offre spunti per la progettazione e l’implementazione di casette per la terapia VR come potenziale soluzione alle sfide della salute mentale affrontate dagli studenti universitari.

Exploring the benefits of VR therapy : designing small houses for mental health treatment in a university setting.

Pescatori, Andrea
2021/2022

Abstract

This research thesis aims to explore the benefits of virtual reality (VR) therapy as a possible solution for accessible and captivating mental health treatment for university students, especially in the aftermath of the COVID-19 pandemic. The current situation has highlighted the need for mental health support, and young people are among the most affected. Through a review of relevant literature and data from various sources, including the World Health Organization, this research examines the prevalence and impact of anxiety, stress, and depression on mental health. To gain a deeper understanding of the mental health conditions of young people, this study examines the work of Miguel Benasayag, Gérard Schmit and Umberto Galimberti, who provide insights into the human experience and the impact of social and cultural factors on mental health. Specifically, their publications “The Age of Sad Passion” and “L’ospite inquietante” offer relevant perspectives on the current state of mental health in contemporary society among new generations. Based on this research, the study proposes the design and implementation of small houses for VR therapy, which can provide a more immersive and engaging therapeutic experience. The proposed solution aims to address the accessibility and engagement barriers associated with traditional mental health treatments. Overall, this study contributes to the understanding of the role of VR therapy in mental health treatment and offers insights into the design and implementation of small houses for VR therapy as a potential solution for mental health challenges faced by university students.
ARC III - Scuola del Design
4-mag-2023
2021/2022
Questa tesi di ricerca si propone di esplorare i benefici della terapia in realtà virtuale come possibile soluzione per un trattamento della salute mentale accessibile e accattivante per gli studenti universitari, soprattutto in seguito alla pandemia di COVID-19 che ha evidenziato la necessità di un supporto alla salute mentale, particolarmente per i giovani che sono tra i più colpiti. Attraverso una revisione della letteratura di riferimento e dei dati provenienti da varie fonti, tra cui l’OMS, questa ricerca esamina la prevalenza e l’impatto di ansia, stress e depressione sulla salute mentale. Inoltre, per comprendere più a fondo le condizioni dei giovani, questa ricerca riporta il lavoro di Miguel Benasayag, Gérard Schmit e Umberto Galimberti, che forniscono approfondimenti sull’esperienza umana e sull’impatto dei fattori sociali e culturali sulla salute mentale. In particolare, le loro pubblicazioni “L’età delle passioni tristi” e “L’ospite inquietante” offrono prospettive rilevanti sullo stato attuale della salute mentale nella società contemporanea tra le nuove generazioni. Sulla base di questa ricerca, la tesi propone la progettazione di piccole case per la terapia in VR, che possono fornire un’esperienza terapeutica più immersiva e coinvolgente. La soluzione proposta mira ad affrontare lo stigma, l’accessibilità e il coinvolgimento associati ai trattamenti tradizionali per la salute mentale. Nel complesso, questo studio vuole portare l’attenzione sul ruolo della realtà virtuale nel trattamento della salute mentale e offre spunti per la progettazione e l’implementazione di casette per la terapia VR come potenziale soluzione alle sfide della salute mentale affrontate dagli studenti universitari.
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Descrizione: Exploring the benefits of VR therapy: designing small houses for mental health treatment in a university setting.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/204748