The purpose of this dissertation is to investigate the understanding of the concept of Archetype in the field of architectural theory. Even though the use of the term type by architectural theorists is a relatively recent phenomenon, which can be traced back to Plato, the idea of Archetype, as opposed to the explicit use of this term by theorists, has pervaded much of architectural theory ever since Vitruvius. In fact, many theorists have been concerned with issues that convey a notion of Archetype, like the origins of architectural form, the systematization of architectural knowledge, and the understanding of the process of creativity. The fundamental premise of this work is that in order to comprehend the true significance of the concept of Archetype in architecture, it is necessary to get past some long-held misconceptions that link Archetype to the works of particular authors at a certain time. Fundamentally nebulous and challenging to precisely define, the archetype concept is. As Quatremère de Quincy notes, “Everything is precise and given in the model; everything is more or less vague in the type.” Due to the vagueness of the concept, only a comparative study of the most relevant ideas formulated in the field of architectural theory can reveal the essential understanding, or understandings, of Archetype. This work attempts to provide such a comparative study. In this regard, our starting point was a comparative study of the writings of several architectural theorists. By comparing and contrasting the ideas of these authors, a reference framework for “archetypes” was developed with the intention of identifying specific informational patterns. Aldo Rossi and Christian Norberg-Schulz were two of the authors whose works we chose to research for this project. This research’s other goal was to investigate the connection between the concept of Archetype and the historical development of architectural form. This work aims to demonstrate how the evolution of architectural form and the various understandings that Archetype has taken on throughout history are inextricably linked. Because of this, this work is both an investigation into the nature of architectural form while also serving as a study of the concept of Archetype.

Lo scopo di questa tesi è quello di indagare la comprensione del concetto di Archetipo nel campo della teoria dell'architettura. Anche se l'uso del termine tipo da parte dei teorici dell'architettura è un fenomeno relativamente recente, che può essere fatto risalire a Platone, l'idea di Archetipo, in contrapposizione all'uso esplicito di questo termine da parte dei teorici, ha pervaso gran parte della teoria dell'architettura da allora Vitruvio. In effetti, molti teorici si sono occupati di questioni che trasmettono una nozione di archetipo, come le origini della forma architettonica, la sistematizzazione della conoscenza architettonica e la comprensione del processo creativo. La premessa fondamentale di questo lavoro è che per comprendere il vero significato del concetto di Archetipo in architettura, è necessario superare alcuni equivoci di lunga data che legano Archetipo alle opere di determinati autori in un certo momento. Fondamentalmente nebuloso e difficile da definire con precisione, il concetto di archetipo lo è. Come nota Quatremère de Quincy, “Tutto è preciso e dato nel modello; tutto è più o meno vago nel tipo. A causa della vaghezza del concetto, solo uno studio comparativo delle idee più rilevanti formulate nel campo della teoria dell'architettura può rivelare la comprensione o le comprensioni essenziali di Archetipo. Questo lavoro tenta di fornire un tale studio comparativo. A questo proposito, il nostro punto di partenza è stato uno studio comparativo degli scritti di diversi teorici dell'architettura. Confrontando e contrapponendo le idee di questi autori, è stato sviluppato un quadro di riferimento per gli "archetipi" con l'intenzione di identificare specifici modelli informativi. Aldo Rossi e Christian Norberg-Schulz sono stati due degli autori le cui opere abbiamo scelto di ricercare per questo progetto. L'altro obiettivo di questa ricerca è stato quello di indagare la connessione tra il concetto di Archetipo e lo sviluppo storico della forma architettonica. Questo lavoro si propone di dimostrare come l'evoluzione della forma architettonica e le varie interpretazioni che l'Archetipo ha assunto nel corso della storia siano indissolubilmente legate. Per questo motivo, questo lavoro è sia un'indagine sulla natura della forma architettonica, sia uno studio del concetto di Archetipo.

Archetypes and architecture : through the eyes of Aldo Rossi and Christian Norberg-Schulz

Kavraroglu, Baris
2022/2023

Abstract

The purpose of this dissertation is to investigate the understanding of the concept of Archetype in the field of architectural theory. Even though the use of the term type by architectural theorists is a relatively recent phenomenon, which can be traced back to Plato, the idea of Archetype, as opposed to the explicit use of this term by theorists, has pervaded much of architectural theory ever since Vitruvius. In fact, many theorists have been concerned with issues that convey a notion of Archetype, like the origins of architectural form, the systematization of architectural knowledge, and the understanding of the process of creativity. The fundamental premise of this work is that in order to comprehend the true significance of the concept of Archetype in architecture, it is necessary to get past some long-held misconceptions that link Archetype to the works of particular authors at a certain time. Fundamentally nebulous and challenging to precisely define, the archetype concept is. As Quatremère de Quincy notes, “Everything is precise and given in the model; everything is more or less vague in the type.” Due to the vagueness of the concept, only a comparative study of the most relevant ideas formulated in the field of architectural theory can reveal the essential understanding, or understandings, of Archetype. This work attempts to provide such a comparative study. In this regard, our starting point was a comparative study of the writings of several architectural theorists. By comparing and contrasting the ideas of these authors, a reference framework for “archetypes” was developed with the intention of identifying specific informational patterns. Aldo Rossi and Christian Norberg-Schulz were two of the authors whose works we chose to research for this project. This research’s other goal was to investigate the connection between the concept of Archetype and the historical development of architectural form. This work aims to demonstrate how the evolution of architectural form and the various understandings that Archetype has taken on throughout history are inextricably linked. Because of this, this work is both an investigation into the nature of architectural form while also serving as a study of the concept of Archetype.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
18-lug-2023
2022/2023
Lo scopo di questa tesi è quello di indagare la comprensione del concetto di Archetipo nel campo della teoria dell'architettura. Anche se l'uso del termine tipo da parte dei teorici dell'architettura è un fenomeno relativamente recente, che può essere fatto risalire a Platone, l'idea di Archetipo, in contrapposizione all'uso esplicito di questo termine da parte dei teorici, ha pervaso gran parte della teoria dell'architettura da allora Vitruvio. In effetti, molti teorici si sono occupati di questioni che trasmettono una nozione di archetipo, come le origini della forma architettonica, la sistematizzazione della conoscenza architettonica e la comprensione del processo creativo. La premessa fondamentale di questo lavoro è che per comprendere il vero significato del concetto di Archetipo in architettura, è necessario superare alcuni equivoci di lunga data che legano Archetipo alle opere di determinati autori in un certo momento. Fondamentalmente nebuloso e difficile da definire con precisione, il concetto di archetipo lo è. Come nota Quatremère de Quincy, “Tutto è preciso e dato nel modello; tutto è più o meno vago nel tipo. A causa della vaghezza del concetto, solo uno studio comparativo delle idee più rilevanti formulate nel campo della teoria dell'architettura può rivelare la comprensione o le comprensioni essenziali di Archetipo. Questo lavoro tenta di fornire un tale studio comparativo. A questo proposito, il nostro punto di partenza è stato uno studio comparativo degli scritti di diversi teorici dell'architettura. Confrontando e contrapponendo le idee di questi autori, è stato sviluppato un quadro di riferimento per gli "archetipi" con l'intenzione di identificare specifici modelli informativi. Aldo Rossi e Christian Norberg-Schulz sono stati due degli autori le cui opere abbiamo scelto di ricercare per questo progetto. L'altro obiettivo di questa ricerca è stato quello di indagare la connessione tra il concetto di Archetipo e lo sviluppo storico della forma architettonica. Questo lavoro si propone di dimostrare come l'evoluzione della forma architettonica e le varie interpretazioni che l'Archetipo ha assunto nel corso della storia siano indissolubilmente legate. Per questo motivo, questo lavoro è sia un'indagine sulla natura della forma architettonica, sia uno studio del concetto di Archetipo.
File allegati
File Dimensione Formato  
Archetypes & Architecture Through the Eyes of Aldo Rossi & Christian Norberg-Schulz - Baris Kavraroglu.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 35.35 MB
Formato Adobe PDF
35.35 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/208680