During our thesis project, we explored the potential of Augmented Reality applied to the tourism and cultural heritage sector. We start by giving a first overview of how digital technology has changed our experience as tourists, giving particular attention to how museums and art galleries apply those technologies to improve their experience. Then, we focus more on Augmented Reality and the value it can add to cultural heritage tourism (art galleries, museums, and cultural heritage sites) trying to understand how to capture a proper technology acceptance. In the last part of the research, we analyze the state of the art, giving an overview of over 100 applications and experiences that have been developed inside and outside research labs. The research we made gave us sufficient knowledge about both the potentialities and possible risks we might encounter when introducing AR in a museum or cultural heritage experience, giving us good background knowledge that was a necessary basis for the development of our project. In the second part of the thesis, we describe the development of an Augmented Reality app for Museo del 900 in Milan, using Unity 3D. We cover the whole design process from the preliminary research and context study to the development of detailed personas and user paths to formulate a valid concept. After this contextual study and concept definition, we selected the specific artwork to work on and decided which contents and information pieces were worth to be inserted in our augmented narration and found the better way to implement them. The final experience was structured on two artworks: Manifestazione Interventista by Carlo Carrà and Natura Morta (Piccola Velocità) by Ardengo Soffici. It was structured with a first explanatory part and a successive interactive experience within the augmented paintings. Our subsequent testing phase showed the success of our prototype being highly engaging and very well reported, showing that we made coherent use of Augmented Reality and successfully found a way to implement it to improve the modern museum and cultural heritage experience.

Durante il nostro Progetto di tesi abbiamo esplorato le potenzialità della realtà aumentata applicata al settore del turismo e della divulgazione dei beni culturali. Iniziamo con una panoramica su come il digitale ha modificato la nostra esperienza come turisti con una particolare attenzione a come musei e gallerie d’arte hanno impiegato queste tecnologie per migliorare la loro offerta. In seguito, ci concentriamo sull’utilizzo della realtà aumentata e sul valore aggiunto che può fornire al turismo culturale, cercando di capire come catturare un riscontro positivo. Nell’ultima parte di ricerca analizziamo lo stato dell’arte portando una panoramica di oltre 100 applicazioni ed esperienze sviluppate dentro e fuori laboratori di ricerca. La ricerca effettuata ci ha fornito una conoscenza sufficiente delle potenzialità e dei rischi che potremmo incontrare introducendo la realtà aumentata in un museo o sito culturale, fornendoci una buona conoscenza come base necessaria allo sviluppo del nostro progetto. Nella seconda parte della tesi raccontiamo la realizzazione di un’applicazione in realtà aumentata per il Museo del ‘900 di Milano utilizzando Unity 3D. Raccontiamo tutto il processo di design, dalla ricerca preliminare e all’analisi del contesto allo sviluppo di personas e user paths più dettagliati, con l’obiettivo di formulare un concept valido. Dopo questi studi di contesto e la definizione del concept abbiamo selezionato le opere d’arte specifiche su cui lavorare e quali contenuti e informazioni inserire nella nostra narrazione, cercando il modo migliore di implementarli. L’esperienza finale è strutturata su due opere: Manifestazione Interventista di Carlo Carrà e Natura Morta (Piccola Velocità) di Ardengo Soffici e consiste di una prima parte di spiegazione e un’esperienza interattiva con all’interno del dipinto. Una successiva fase di test ha mostrato il successo del nostro prototipo e ha riportato come il nostro utilizzo della realtà aumentata sia stato coerente e di come abbiamo trovato un modo di implementarla con successo, per migliorare l’attuale esperienza offerta da musei e siti culturali.

Augmented Reality and cultural heritage - the development of an Augmented Reality Experience in Museo del '900 in Milan

SORRENTINO, ENNIO
2022/2023

Abstract

During our thesis project, we explored the potential of Augmented Reality applied to the tourism and cultural heritage sector. We start by giving a first overview of how digital technology has changed our experience as tourists, giving particular attention to how museums and art galleries apply those technologies to improve their experience. Then, we focus more on Augmented Reality and the value it can add to cultural heritage tourism (art galleries, museums, and cultural heritage sites) trying to understand how to capture a proper technology acceptance. In the last part of the research, we analyze the state of the art, giving an overview of over 100 applications and experiences that have been developed inside and outside research labs. The research we made gave us sufficient knowledge about both the potentialities and possible risks we might encounter when introducing AR in a museum or cultural heritage experience, giving us good background knowledge that was a necessary basis for the development of our project. In the second part of the thesis, we describe the development of an Augmented Reality app for Museo del 900 in Milan, using Unity 3D. We cover the whole design process from the preliminary research and context study to the development of detailed personas and user paths to formulate a valid concept. After this contextual study and concept definition, we selected the specific artwork to work on and decided which contents and information pieces were worth to be inserted in our augmented narration and found the better way to implement them. The final experience was structured on two artworks: Manifestazione Interventista by Carlo Carrà and Natura Morta (Piccola Velocità) by Ardengo Soffici. It was structured with a first explanatory part and a successive interactive experience within the augmented paintings. Our subsequent testing phase showed the success of our prototype being highly engaging and very well reported, showing that we made coherent use of Augmented Reality and successfully found a way to implement it to improve the modern museum and cultural heritage experience.
PORRO, SARA
ARC III - Scuola del Design
19-dic-2023
2022/2023
Durante il nostro Progetto di tesi abbiamo esplorato le potenzialità della realtà aumentata applicata al settore del turismo e della divulgazione dei beni culturali. Iniziamo con una panoramica su come il digitale ha modificato la nostra esperienza come turisti con una particolare attenzione a come musei e gallerie d’arte hanno impiegato queste tecnologie per migliorare la loro offerta. In seguito, ci concentriamo sull’utilizzo della realtà aumentata e sul valore aggiunto che può fornire al turismo culturale, cercando di capire come catturare un riscontro positivo. Nell’ultima parte di ricerca analizziamo lo stato dell’arte portando una panoramica di oltre 100 applicazioni ed esperienze sviluppate dentro e fuori laboratori di ricerca. La ricerca effettuata ci ha fornito una conoscenza sufficiente delle potenzialità e dei rischi che potremmo incontrare introducendo la realtà aumentata in un museo o sito culturale, fornendoci una buona conoscenza come base necessaria allo sviluppo del nostro progetto. Nella seconda parte della tesi raccontiamo la realizzazione di un’applicazione in realtà aumentata per il Museo del ‘900 di Milano utilizzando Unity 3D. Raccontiamo tutto il processo di design, dalla ricerca preliminare e all’analisi del contesto allo sviluppo di personas e user paths più dettagliati, con l’obiettivo di formulare un concept valido. Dopo questi studi di contesto e la definizione del concept abbiamo selezionato le opere d’arte specifiche su cui lavorare e quali contenuti e informazioni inserire nella nostra narrazione, cercando il modo migliore di implementarli. L’esperienza finale è strutturata su due opere: Manifestazione Interventista di Carlo Carrà e Natura Morta (Piccola Velocità) di Ardengo Soffici e consiste di una prima parte di spiegazione e un’esperienza interattiva con all’interno del dipinto. Una successiva fase di test ha mostrato il successo del nostro prototipo e ha riportato come il nostro utilizzo della realtà aumentata sia stato coerente e di come abbiamo trovato un modo di implementarla con successo, per migliorare l’attuale esperienza offerta da musei e siti culturali.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/214150