This thesis investigates the application and benefits of Augmented Reality (AR) technology for wayfinding within the complex environment of airports, with a particular focus on enhancing the experience for passengers with disabilities. The research begins by identifying the limitations of existing wayfinding systems and the specific navigational challenges faced by airport users. An extensive review of the literature offers a comprehensive overview of AR technology and its application to wayfinding tasks, leading to an exploration of its potential use in airport environments. The study then discusses the development of an AR wayfinding prototype specifically tailored for the airport environment, integrating key design principles and considerations identified through the literature and exploratory research. Technical implementation, feasibility, cost-effectiveness, scalability, and maintenance of the AR system are evaluated, alongside an investigation of infrastructure requirements. The study concludes by summarising the key findings, discussing the implications for future AR wayfinding design and implementation within airports, and offering recommendations to improve accessibility and navigation for passengers with disabilities. The findings of this research underscore the transformative possibilities of AR in fostering inclusivity and improving the overall user experience within public environments like airports.

Questa tesi indaga l'applicazione e i vantaggi della tecnologia della Realtà Aumentata (AR) per l'orientamento all'interno del complesso ambiente degli aeroporti, con particolare attenzione al miglioramento dell'esperienza per i passeggeri con disabilità. La ricerca inizia identificando i limiti dei sistemi di orientamento esistenti e le specifiche sfide di navigazione affrontate dagli utenti aeroportuali. Un’ampia revisione della letteratura offre una panoramica completa della tecnologia AR e della sua applicazione ai compiti di orientamento, portando ad un’esplorazione del suo potenziale utilizzo negli ambienti aeroportuali. Lo studio discute quindi lo sviluppo di un prototipo di wayfinding AR specificatamente adattato per l'ambiente aeroportuale, integrando principi di progettazione chiave e considerazioni identificate attraverso la letteratura e la ricerca esplorativa. Vengono valutate l'implementazione tecnica, la fattibilità, il rapporto costo-efficacia, la scalabilità e la manutenzione del sistema AR, oltre a un'indagine sui requisiti infrastrutturali. Lo studio si conclude riassumendo i risultati chiave, discutendo le implicazioni per la futura progettazione e implementazione di sistemi di orientamento AR all’interno degli aeroporti e offrendo raccomandazioni per migliorare l’accessibilità e la navigazione per i passeggeri con disabilità. I risultati di questa ricerca sottolineano le possibilità di trasformazione dell’AR nel promuovere l’inclusività e nel migliorare l’esperienza complessiva dell’utente all’interno di ambienti pubblici come gli aeroporti.

Exploring the Potential of AR Wayfinding to Enhance Airport Navigation for Visually Impaired Users

GASHI, MIGUEL
2022/2023

Abstract

This thesis investigates the application and benefits of Augmented Reality (AR) technology for wayfinding within the complex environment of airports, with a particular focus on enhancing the experience for passengers with disabilities. The research begins by identifying the limitations of existing wayfinding systems and the specific navigational challenges faced by airport users. An extensive review of the literature offers a comprehensive overview of AR technology and its application to wayfinding tasks, leading to an exploration of its potential use in airport environments. The study then discusses the development of an AR wayfinding prototype specifically tailored for the airport environment, integrating key design principles and considerations identified through the literature and exploratory research. Technical implementation, feasibility, cost-effectiveness, scalability, and maintenance of the AR system are evaluated, alongside an investigation of infrastructure requirements. The study concludes by summarising the key findings, discussing the implications for future AR wayfinding design and implementation within airports, and offering recommendations to improve accessibility and navigation for passengers with disabilities. The findings of this research underscore the transformative possibilities of AR in fostering inclusivity and improving the overall user experience within public environments like airports.
ARC III - Scuola del Design
19-dic-2023
2022/2023
Questa tesi indaga l'applicazione e i vantaggi della tecnologia della Realtà Aumentata (AR) per l'orientamento all'interno del complesso ambiente degli aeroporti, con particolare attenzione al miglioramento dell'esperienza per i passeggeri con disabilità. La ricerca inizia identificando i limiti dei sistemi di orientamento esistenti e le specifiche sfide di navigazione affrontate dagli utenti aeroportuali. Un’ampia revisione della letteratura offre una panoramica completa della tecnologia AR e della sua applicazione ai compiti di orientamento, portando ad un’esplorazione del suo potenziale utilizzo negli ambienti aeroportuali. Lo studio discute quindi lo sviluppo di un prototipo di wayfinding AR specificatamente adattato per l'ambiente aeroportuale, integrando principi di progettazione chiave e considerazioni identificate attraverso la letteratura e la ricerca esplorativa. Vengono valutate l'implementazione tecnica, la fattibilità, il rapporto costo-efficacia, la scalabilità e la manutenzione del sistema AR, oltre a un'indagine sui requisiti infrastrutturali. Lo studio si conclude riassumendo i risultati chiave, discutendo le implicazioni per la futura progettazione e implementazione di sistemi di orientamento AR all’interno degli aeroporti e offrendo raccomandazioni per migliorare l’accessibilità e la navigazione per i passeggeri con disabilità. I risultati di questa ricerca sottolineano le possibilità di trasformazione dell’AR nel promuovere l’inclusività e nel migliorare l’esperienza complessiva dell’utente all’interno di ambienti pubblici come gli aeroporti.
File allegati
File Dimensione Formato  
Miguel Gashi Thesis - Exploring the Potential of AR Wayfinding to Enhance Airport Navigation for Visually Impaired Users..pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 19.28 MB
Formato Adobe PDF
19.28 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/214440