Every day in Italy, approximately 200 books are published. 200 books a day adorned with a cover made of photographs, typographic characters, colors, paintings, illustrations. These visual artifacts are stacked on bookshelves, displayed on smartphone screens, reproduced and advertised in newspapers, presented on TV, shared on social media, and ultimately held in the hands of readers. Behind each of those 200 covers are graphic designers, editors, publishers, authors, iconographic researchers, translators, etc., who have conceptualized one of those 200 covers. 200 covers a day that strive to capture the attention of readers and non-readers alike. The purpose of this thesis is to gather visual data on book covers published in Italy over the last 5 years, conduct a qualitative visual research to identify patterns and morphological typologies that characterize the graphic design of book covers, and, based on the identified characteristics, design an independent visual research tool to facilitate academic work, design work, and enhance synergies between the art and publishing sectors.
Ogni giorno in Italia vengono pubblicati circa 200 libri. 200 libri al giorno rivestiti con una copertina fatta di fotografie, caratteri tipografici, colori, dipinti, illustrazioni. Questi artefatti visivi vengono impilati in libreria, visualizzati sugli schermi degli smartphone, riprodotti e pubblicizzati sui quotidiani, presentati in tv, condivisi sui social, e infine vengono retti dalle mani dei lettori. Dietro ognuna di quelle 200 copertine ci sono progettisti grafici, editor, editori, autori, ricercatori iconografici, traduttori ecc che hanno pensato una di quelle 200 copertine. 200 copertine al giorno che provano a catturare l’attenzione di lettori e non. Lo scopo di questa tesi è raccogliere dati visivi sulle copertine dei libri pubblicati in Italia negli ultimi 5 anni; effettuare una ricerca visiva qualitativa al fine di identificare pattern e tipologie morfologiche che caratterizzano la progettazione grafica delle copertine di libri e, sulla base delle caratteristiche identificate, progettare uno strumento indipendente di ricerca visivo al fine di agevolare il lavoro accademico, il lavoro di progettazione e incrementare le sinergie tra il settore dell’arte e il settore editoriale.
Bookover : uno strumento per la visual research a supporto della filiera editoriale
ABBATTISTA, MAURO
2022/2023
Abstract
Every day in Italy, approximately 200 books are published. 200 books a day adorned with a cover made of photographs, typographic characters, colors, paintings, illustrations. These visual artifacts are stacked on bookshelves, displayed on smartphone screens, reproduced and advertised in newspapers, presented on TV, shared on social media, and ultimately held in the hands of readers. Behind each of those 200 covers are graphic designers, editors, publishers, authors, iconographic researchers, translators, etc., who have conceptualized one of those 200 covers. 200 covers a day that strive to capture the attention of readers and non-readers alike. The purpose of this thesis is to gather visual data on book covers published in Italy over the last 5 years, conduct a qualitative visual research to identify patterns and morphological typologies that characterize the graphic design of book covers, and, based on the identified characteristics, design an independent visual research tool to facilitate academic work, design work, and enhance synergies between the art and publishing sectors.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/214456