Saint Laurent at the Eiffel Tower in Paris, Valentino on the Spanish Steps in Rome, Dolce & Gabbana at the Teatro alla Scala in Milan. For years the main fashion houses have use the most diverse examples of architectural heritage in their countries of origin as a stage for their creations. The world of fashion and cultural, architectural, monumental and archaeological heritage are sectors that constantly evolve through great creativity, management and valorisation of the sites that constitute the heritage of humanity. Based on rising interest in these issues, I seek to bring this discussion to the Brazilian context, understanding the relationships between the world of fashion and the country's vast built and cultural heritage. The study begins with a survey on the history and character of a typically Brazilian fashion. After an in-depth study of the 15 world cultural heritage sites in Brazil, I chose to work with the Archaeological Site of São Miguel Arcanjo, in the state of Rio Grande do Sul. In addition to its beauty and high scenic potential, the ruins reveal a rich and contradictory history closely linked to the formation of the national territory. My proposal is to investigate how the relationship between fashion and heritage works in this regional context, taking into account its rich cultural landscape composed of original peoples, quilombolas and European immigrants, with their different traditions and clothes. This analysis will then be translated into the project of a large on-site fashion event, through the study of temporary and permanent installations for the visual performance.

Saint Laurent alla Torre Eiffel a Parigi, Valentino sulla scalinata di Piazza di Spagna a Roma, Dolce & Gabbana al Teatro alla Scala di Milano. Da anni le principali case di moda si sono avvalse dei più diversi esempi di patrimonio architettonico nei loro paesi d'origine come palcoscenico per le loro creazioni. Il mondo della moda e del patrimonio culturale, architettonico, monumentale e archeologico sono settori che si evolvono costantemente attraverso una grande creatività, gestione e valorizzazione dei siti che costituiscono il patrimonio dell'umanità. Sulla base dell'interesse per questi problemi, cerco di portare questa discussione al ambito brasiliano, comprendendo le relazioni tra il mondo della moda e il vasto patrimonio costruito e culturale del paese. Lo studio inizia con un sondaggio sulla storia e il carattere di una moda tipicamente brasiliana. Dopo un studio approfondito dei 15 siti del patrimonio culturale dell'umanità in Brasile, ho scelto di lavorare con il Sito Archeologico di São Miguel Arcanjo, nello stato di Rio Grande do Sul. Oltre alla sua bellezza e all'alto potenziale scenografico, le rovine rivelano una storia ricca e contraddittoria strettamente legata alla formazione del territorio nazionale. La mia proposta è quella di indagare come funziona il rapporto tra moda e patrimonio in questo contesto regionale, tenendo conto del suo ricco paesaggio culturale composto da popoli originari, quilombolas e immigrati europei, con i loro tradizioni e vestiti diversi. Questa analisi sarà poi tradotta nel progetto di un grande evento di moda in loco, attraverso lo studio di allestimenti temporanei e permanenti per la performance visuale.

Moda e patrimonio brasiliano: studio per un fashion show nel sito archeologico di São Miguel Arcanjo

Isoldi Daris, Sofia Elena
2022/2023

Abstract

Saint Laurent at the Eiffel Tower in Paris, Valentino on the Spanish Steps in Rome, Dolce & Gabbana at the Teatro alla Scala in Milan. For years the main fashion houses have use the most diverse examples of architectural heritage in their countries of origin as a stage for their creations. The world of fashion and cultural, architectural, monumental and archaeological heritage are sectors that constantly evolve through great creativity, management and valorisation of the sites that constitute the heritage of humanity. Based on rising interest in these issues, I seek to bring this discussion to the Brazilian context, understanding the relationships between the world of fashion and the country's vast built and cultural heritage. The study begins with a survey on the history and character of a typically Brazilian fashion. After an in-depth study of the 15 world cultural heritage sites in Brazil, I chose to work with the Archaeological Site of São Miguel Arcanjo, in the state of Rio Grande do Sul. In addition to its beauty and high scenic potential, the ruins reveal a rich and contradictory history closely linked to the formation of the national territory. My proposal is to investigate how the relationship between fashion and heritage works in this regional context, taking into account its rich cultural landscape composed of original peoples, quilombolas and European immigrants, with their different traditions and clothes. This analysis will then be translated into the project of a large on-site fashion event, through the study of temporary and permanent installations for the visual performance.
BACCOLO, ALICE
CONFORTI, PAOLO
Mugayar Kühl, Beatriz
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
19-dic-2023
2022/2023
Saint Laurent alla Torre Eiffel a Parigi, Valentino sulla scalinata di Piazza di Spagna a Roma, Dolce & Gabbana al Teatro alla Scala di Milano. Da anni le principali case di moda si sono avvalse dei più diversi esempi di patrimonio architettonico nei loro paesi d'origine come palcoscenico per le loro creazioni. Il mondo della moda e del patrimonio culturale, architettonico, monumentale e archeologico sono settori che si evolvono costantemente attraverso una grande creatività, gestione e valorizzazione dei siti che costituiscono il patrimonio dell'umanità. Sulla base dell'interesse per questi problemi, cerco di portare questa discussione al ambito brasiliano, comprendendo le relazioni tra il mondo della moda e il vasto patrimonio costruito e culturale del paese. Lo studio inizia con un sondaggio sulla storia e il carattere di una moda tipicamente brasiliana. Dopo un studio approfondito dei 15 siti del patrimonio culturale dell'umanità in Brasile, ho scelto di lavorare con il Sito Archeologico di São Miguel Arcanjo, nello stato di Rio Grande do Sul. Oltre alla sua bellezza e all'alto potenziale scenografico, le rovine rivelano una storia ricca e contraddittoria strettamente legata alla formazione del territorio nazionale. La mia proposta è quella di indagare come funziona il rapporto tra moda e patrimonio in questo contesto regionale, tenendo conto del suo ricco paesaggio culturale composto da popoli originari, quilombolas e immigrati europei, con i loro tradizioni e vestiti diversi. Questa analisi sarà poi tradotta nel progetto di un grande evento di moda in loco, attraverso lo studio di allestimenti temporanei e permanenti per la performance visuale.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/215934