This thesis examines the customized paper bags market in order to figure out how design can act as a competitive drive for small craft businesses to meet the competition of the big multinational companies and of the always more competitive Asian market. To begin with, I will look at the story of this product, which has seen over the years an extraordinary formal and functional evolution, and that has become an essential component of any business activity, as a channel to promote a brand. I will then examine the differences existing between the two main manufacturing methods, the automatic method, typical of big businesses with big sale volumes, and the manual method, that characterizes small craft businesses. After a short description of the constituent elements of the shopping bag, such as the handles and the different materials that can be used, I’ll give an overview of the present-day shopping bags market, by analyzing the market’s supply and demand and the connection existing between them in small craft businesses and in big multinational companies. My project focuses on the possibility to extend a paper bag’s life, by introducing elements coming from other sectors that can turn it into a reusable product just like the bags made of other materials. Therefore, I studied the archetype of the traditional handbag and I deduced the characteristic elements that can be transferred to the shopping bag in the pursuit of crossbreeding the two products. The alternatives emerging from this process result in a project platform which will allow you to create your own customized paper bag through a configurator. Basically, the project tries to give a wider view of the paper bag as a product, in a broadening and evolving scenario, and to rethink it in a contemporary perspective.

Questa tesi si propone di analizzare il mercato delle borse in carta personalizzabili per comprendere come il design possa essere una leva competitiva per le piccole imprese artigianali per far fronte alla concorrenza delle grandi multinazionali e del sempre più concorrenziale mercato asiatico. Anzitutto prenderò in considerazione la storia di questo prodotto, che negli anni ha vissuto una straordinaria evoluzione sia a livello formale che funzionale, divenendo una componente imprescindibile di qualsiasi attività commerciale, in qualità di canale per la diffusione di un brand. Analizzerò poi le differenze tra i due principali metodi di confezionamento, quello automatico, proprio delle grandi aziende dai volumi di vendita elevati, e quello manuale, tipico delle piccole realtà artigianali. Dopo una breve descrizione dei vari elementi compositivi delle shopping bag, dalle impugnature ai diversi materiali utilizzabili, farò una panoramica sul mercato attuale delle shopper, analizzandone la domanda, l’offerta e il rapporto che tra esse intercorre sia nel caso di piccole realtà artigianali che di grandi catene commerciali. Il mio progetto verterà sulla possibilità di estendere la vita utile del sacchetto in carta, introducendo elementi provenienti da altri settori che gli consentano di essere considerato al pari dei sacchetti riutilizzabili, confezionati con altri materiali. Considerando dunque l’archetipo della tradizionale borsa da donna ne ho estrapolato gli elementi distintivi che possano essere trasportati alla shopping bag, nel tentativo di ibridare i due prodotti. La serie di alternative progettuali che sono emerse daranno vita ad una piattaforma di progetto che, mediante un configuratore, darà la possibilità di creare la propria borsa in carta personalizzata. Di fatto, il progetto cerca di fornire una visione del prodotto sacchetto ampliata, in uno scenario espandibile e in divenire, ripensando la borsa in carta in un ottica contemporanea.

Il design delle shopping bag

SEMINARA, MICHELE
2010/2011

Abstract

This thesis examines the customized paper bags market in order to figure out how design can act as a competitive drive for small craft businesses to meet the competition of the big multinational companies and of the always more competitive Asian market. To begin with, I will look at the story of this product, which has seen over the years an extraordinary formal and functional evolution, and that has become an essential component of any business activity, as a channel to promote a brand. I will then examine the differences existing between the two main manufacturing methods, the automatic method, typical of big businesses with big sale volumes, and the manual method, that characterizes small craft businesses. After a short description of the constituent elements of the shopping bag, such as the handles and the different materials that can be used, I’ll give an overview of the present-day shopping bags market, by analyzing the market’s supply and demand and the connection existing between them in small craft businesses and in big multinational companies. My project focuses on the possibility to extend a paper bag’s life, by introducing elements coming from other sectors that can turn it into a reusable product just like the bags made of other materials. Therefore, I studied the archetype of the traditional handbag and I deduced the characteristic elements that can be transferred to the shopping bag in the pursuit of crossbreeding the two products. The alternatives emerging from this process result in a project platform which will allow you to create your own customized paper bag through a configurator. Basically, the project tries to give a wider view of the paper bag as a product, in a broadening and evolving scenario, and to rethink it in a contemporary perspective.
ARC III - Scuola del Design
20-dic-2011
2010/2011
Questa tesi si propone di analizzare il mercato delle borse in carta personalizzabili per comprendere come il design possa essere una leva competitiva per le piccole imprese artigianali per far fronte alla concorrenza delle grandi multinazionali e del sempre più concorrenziale mercato asiatico. Anzitutto prenderò in considerazione la storia di questo prodotto, che negli anni ha vissuto una straordinaria evoluzione sia a livello formale che funzionale, divenendo una componente imprescindibile di qualsiasi attività commerciale, in qualità di canale per la diffusione di un brand. Analizzerò poi le differenze tra i due principali metodi di confezionamento, quello automatico, proprio delle grandi aziende dai volumi di vendita elevati, e quello manuale, tipico delle piccole realtà artigianali. Dopo una breve descrizione dei vari elementi compositivi delle shopping bag, dalle impugnature ai diversi materiali utilizzabili, farò una panoramica sul mercato attuale delle shopper, analizzandone la domanda, l’offerta e il rapporto che tra esse intercorre sia nel caso di piccole realtà artigianali che di grandi catene commerciali. Il mio progetto verterà sulla possibilità di estendere la vita utile del sacchetto in carta, introducendo elementi provenienti da altri settori che gli consentano di essere considerato al pari dei sacchetti riutilizzabili, confezionati con altri materiali. Considerando dunque l’archetipo della tradizionale borsa da donna ne ho estrapolato gli elementi distintivi che possano essere trasportati alla shopping bag, nel tentativo di ibridare i due prodotti. La serie di alternative progettuali che sono emerse daranno vita ad una piattaforma di progetto che, mediante un configuratore, darà la possibilità di creare la propria borsa in carta personalizzata. Di fatto, il progetto cerca di fornire una visione del prodotto sacchetto ampliata, in uno scenario espandibile e in divenire, ripensando la borsa in carta in un ottica contemporanea.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/30161