Colombia, and particularly Bogotá, have suffered very intense and crucial changes that have shaped the city we have today. A city that has been struggling with the expansion, housing deficit, welfare crisis and the population growth rate. In the context of an internal armed conflict that has displaced millions of people to the main cities, Bogotá became one of the most important emergency exits for the displaced households. But on the other hand, Colombia has shown substantial ecomomic growth in last decade regardless the global crisis, this has contributed on the constant development in the industrial, productive and agriculture sectors in the region. Even though Bogotá is not able to expand anymore, the municipalities in the region that surrounds the city have urban area available to house these incoming population, and the ecnomic activities developed in those territories are more adequate for their skills. In other words, the territory that surrounds Bogotá is distinguished by two crucial and convenient characteristcs: availability of space for dwelling and of employment for the incoming population. Gathering these facts, and recognizing the efforts of the National Government to develop housing, welfare and economic policies that have been exceeded by the dimension of the problem, our proposal for Capable Territories is born. Capable Territories is based on the fact that these initiatives exist, but in order for them to be effective they have to be articulated and addressed in the same direction. This is the main goal of the proposal: integrating welfare, housing, urban economic and territorial policies by the implementation of a regional development model that will start solving these issues. Our proposal entails the creation of a regional entity, denominated Agency of Territorial Development, which articulates and integrates new and exising policies and monitors the seven Federations (also adviced in the proposal). The Federations are mainly composed by the local community of a group of determined municipalities, and will have the support of the private sector and the NGOs as well. Capable Territories’ aim is to turn around the problem of massive displacement into an opportunity for the community to be actively involved in the social and economic development of the Region and of Colombia.

Tutta la Colombia, ma in particolare Bogotá, ha subito cambiamenti radicali che hanno modellato la città che possiamo osservare oggi. Una città che ha sofferto l’ eccessiva espansione territoriale, la mancanza di strutture abitative, la crisi dello stato sociale e la crescita della popolazione cittadina. In un contesto di conflitti armati all’interno del paese, tale da costringere milioni di persone all’emigrazione interna verso le città principali, Bogotá è diventata una delle più importanti ancore di salvataggio per gli abitanti delle zone colpite dal conflitto, costretti ad abbandonare le loro case. D’altro canto negli ultimi anni, a dispetto della crisi mondiale, l’economia Colombiana è cresciuta notevolmente, e lo sviluppo industriale, produttivo ed agricolo della regione ha registrato un aumento costante. Bogotá non è in grado di espandersi ancora, ma le municipalità dell’area circostante alla città possiedono spazi urbani disponibili per ospitare la popolazione in arrivo, ed offrono possibilità di lavoro maggiormente adatte alle loro capacità: questo mette insieme due caratteristiche cruciali, disponibilità di spazio e impiego per i nuovi cittadini. Alla luce di questi fatti, e riconoscendo che gli sforzi del Governo Nazionale per sviluppare le politiche per gli alloggi, per il welfare e per l’economia sono stati superati dalla dimensione del problema, emerge la nostra proposta dei “Capable Territories”. La proposta si basa sul fatto che queste iniziative esistono ma affincé siano efficaci devono essere strutturate ed orientate nella stessa direzione. Proprio su questo aspetto si basa l’argomento principale della proposta, ovvero integrare le politiche relative agli alloggi, al welfare, all’economia e al territorio urbano, attraverso l’implementazione di un modello di sviluppo regionale che possa iniziare a risolvere queste problematiche. Per questo motivo proponiamo l’entità regionale chiamata “Agencia di Sviluppo Territoriale” che concerta ed integra politiche nuove o già esistenti, e controlla l’attività delle sette Federazioni proposte, composte dalle comunità locali di un gruppo di enti municipali selezionati: tutto questo contando anche del supporto del settore privato e di Organizzazioni Non Governative. L’obiettivo di “Capable Territories” è di trasformare il problema della forte emigrazione interna in un’opportunità per coinvolgere attivamente la comunità nello sviluppo economico e sociale della Regione e dell’intera nazione Colombiana.

Capable territories. Bogotà facing new regional dynamics

SANTOS OLANO, MARTHA KARINA;BERNAL BERNAL, CARLOS ANDRES
2010/2011

Abstract

Colombia, and particularly Bogotá, have suffered very intense and crucial changes that have shaped the city we have today. A city that has been struggling with the expansion, housing deficit, welfare crisis and the population growth rate. In the context of an internal armed conflict that has displaced millions of people to the main cities, Bogotá became one of the most important emergency exits for the displaced households. But on the other hand, Colombia has shown substantial ecomomic growth in last decade regardless the global crisis, this has contributed on the constant development in the industrial, productive and agriculture sectors in the region. Even though Bogotá is not able to expand anymore, the municipalities in the region that surrounds the city have urban area available to house these incoming population, and the ecnomic activities developed in those territories are more adequate for their skills. In other words, the territory that surrounds Bogotá is distinguished by two crucial and convenient characteristcs: availability of space for dwelling and of employment for the incoming population. Gathering these facts, and recognizing the efforts of the National Government to develop housing, welfare and economic policies that have been exceeded by the dimension of the problem, our proposal for Capable Territories is born. Capable Territories is based on the fact that these initiatives exist, but in order for them to be effective they have to be articulated and addressed in the same direction. This is the main goal of the proposal: integrating welfare, housing, urban economic and territorial policies by the implementation of a regional development model that will start solving these issues. Our proposal entails the creation of a regional entity, denominated Agency of Territorial Development, which articulates and integrates new and exising policies and monitors the seven Federations (also adviced in the proposal). The Federations are mainly composed by the local community of a group of determined municipalities, and will have the support of the private sector and the NGOs as well. Capable Territories’ aim is to turn around the problem of massive displacement into an opportunity for the community to be actively involved in the social and economic development of the Region and of Colombia.
SANTANGELO, MARCO
ARC I - Scuola di Architettura e Società
21-dic-2011
2010/2011
Tutta la Colombia, ma in particolare Bogotá, ha subito cambiamenti radicali che hanno modellato la città che possiamo osservare oggi. Una città che ha sofferto l’ eccessiva espansione territoriale, la mancanza di strutture abitative, la crisi dello stato sociale e la crescita della popolazione cittadina. In un contesto di conflitti armati all’interno del paese, tale da costringere milioni di persone all’emigrazione interna verso le città principali, Bogotá è diventata una delle più importanti ancore di salvataggio per gli abitanti delle zone colpite dal conflitto, costretti ad abbandonare le loro case. D’altro canto negli ultimi anni, a dispetto della crisi mondiale, l’economia Colombiana è cresciuta notevolmente, e lo sviluppo industriale, produttivo ed agricolo della regione ha registrato un aumento costante. Bogotá non è in grado di espandersi ancora, ma le municipalità dell’area circostante alla città possiedono spazi urbani disponibili per ospitare la popolazione in arrivo, ed offrono possibilità di lavoro maggiormente adatte alle loro capacità: questo mette insieme due caratteristiche cruciali, disponibilità di spazio e impiego per i nuovi cittadini. Alla luce di questi fatti, e riconoscendo che gli sforzi del Governo Nazionale per sviluppare le politiche per gli alloggi, per il welfare e per l’economia sono stati superati dalla dimensione del problema, emerge la nostra proposta dei “Capable Territories”. La proposta si basa sul fatto che queste iniziative esistono ma affincé siano efficaci devono essere strutturate ed orientate nella stessa direzione. Proprio su questo aspetto si basa l’argomento principale della proposta, ovvero integrare le politiche relative agli alloggi, al welfare, all’economia e al territorio urbano, attraverso l’implementazione di un modello di sviluppo regionale che possa iniziare a risolvere queste problematiche. Per questo motivo proponiamo l’entità regionale chiamata “Agencia di Sviluppo Territoriale” che concerta ed integra politiche nuove o già esistenti, e controlla l’attività delle sette Federazioni proposte, composte dalle comunità locali di un gruppo di enti municipali selezionati: tutto questo contando anche del supporto del settore privato e di Organizzazioni Non Governative. L’obiettivo di “Capable Territories” è di trasformare il problema della forte emigrazione interna in un’opportunità per coinvolgere attivamente la comunità nello sviluppo economico e sociale della Regione e dell’intera nazione Colombiana.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2011_12_BERNAL_SANTOS.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: CAPABLE TERRITORIES DOCUMENT
Dimensione 55.5 MB
Formato Adobe PDF
55.5 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/31561