The present work results from an innovative approach to school architecture applied to the reconstruction project of a secondary school –Collège Jean Moulin– located in Aubervilliers, France. This innovative approach focuses on the understanding of the various issues at stake when developing a sustainable architecture for a space dedicated to the learning process. In particular, such space must be able to continuously integrate new technologies and educational innovations over time. The present works was developed in collaboration with the Politecnico di Milano - Dipartimento Best and the Conseil Général de Seine-Saint-Denis - Direction de l'Education. We put a particular emphasis on the following issues: the integration in a complex social and urban context; the integration of the specific needs of teenagers; the integration of constantly evolving teaching methods and the related consequences on the architecture; the integration of evolving information and communication technologies for education and their interaction with the architecture. Imagining an architecture that could potentially become obsolete fairly rapidly –due to evolutions in teaching methods for instance– led us to design flexible spaces. This flexibility allows for rapid and inexpensive restructuring. It also allows for remodeling more frequently the organization of various spaces by relaxing spatial constraints that could make the implementation of future pedagogies difficult. Additionally, we integrated each architectural element within an educational perspective, creating surprises, questions and offering the possibility to be used as a support of the learning process. Finally, we tried to create a pleasant and high-quality environment in a building where transparency, unity and contact dominate. Through the theme of the urban square surrounded by arcades, very different spaces coexist seamlessly. Our approach also focuses on the development of technological, structural and environmental solutions interacting among themselves and with the architectural solutions constituent of such a complex system. All the various spaces –with a particular attention to the flexible rooms– were designed to ensure the best comfort together with minimal energy consumption. In order to integrate all these issues related to flexibility, various configurations were explored and numerous simulations were performed to optimize the technological and energy usage aspects. In summary, the proposed project offers an innovative solution in terms of sustainable development and constructive typology to integrate new requirements of future teaching methods and technologies that are still unknown today. This project may help the various actors involved with the conception and creation/design of future secondary schools within the département of Seine-Saint-Denis.

Il presente lavoro, che consiste nel progetto di ricostruzione di una scuola media in Francia – il Collège Jean Moulin a Aubervilliers, è stato sviluppato in collaborazione con il Politecnico di Milano – Dipartimento Best- ed il Conseil Général de Seine-Saint-Denis – Direction de l'Education. L’approccio con cui è stato affrontato coniuga le sfide legate alla progettazione eco-sostenibile con quelle inerenti le nuove ricerche in campo pedagogico. Le tematiche che sono state sviluppate in maniera approfondita sono le seguenti : integrazione all'interno di un contesto sociale ed urbano complesso; integrazione dei bisogni specifici legati all'adolescenza; integrazione di una pedagogia in sviluppo permanente e dei suoi effetti sull'architettura; l'integrazione dell'evoluzione delle tecnologie dell'informazione e della comunicazione per l'apprendimento e la loro interazione con l'architettura. Le architetture scolastiche odierne tendono a diventare obsolete in tempi brevi a causa del continuo aggiornamento degli studi pedagogici. La progettazione di ambienti flessibili consente infatti di condurre una frequente riorganizzazione spaziale in maniera veloce ed a basso costo. L’edificio è stato inoltre inquadrato in una dimensione educativa: gli elementi architettonici che lo caratterizzano, tesi a stimolare la curiosità degli studenti, possono fungere da supporto didattico in senso largo. Il tema della piazza urbana circondata da portici è stato sfruttato per connettere tra loro spazi di diversa natura, al fine di rendere gradevole un ambiente in cui regnano trasparenza, unità e contatto. Il progetto contiene anche lo sviluppo delle soluzioni tecnologiche, impiantistiche, strutturali e ambientali che vanno ad interagire con quelle architettoniche. Gli ambienti costituenti l’edificio, ed in particolare le aule flessibili, sono stati studiati al fine di ottenere il massimo benessere attraverso un minimo consumo energetico. L’ottimizzazione dei progetti energetico e tecnologico è stata resa possibile grazie a numerose simulazioni. Il progetto propone, quindi, una soluzione innovativa in termini di eco-sostenibilità e di tipologia costruttiva al fine di integrare le esigenze pedagogiche con quelle tecnologiche e con la speranza di ispirare i committenti di domani nell’ideazione di eventuali future scuole medie nella provincia.

Devenir flexible. Projet de reconstruction du Collège Jean Moulin à Aubervilliers (France). Progetto di ricostruzione del Collège Jean Moulin a Aubervilliers (Francia)

VIGNERON, LOUIS;ILIOU, ROMAIN;BERGER, JEAN THIBAUT MARIE
2011/2012

Abstract

The present work results from an innovative approach to school architecture applied to the reconstruction project of a secondary school –Collège Jean Moulin– located in Aubervilliers, France. This innovative approach focuses on the understanding of the various issues at stake when developing a sustainable architecture for a space dedicated to the learning process. In particular, such space must be able to continuously integrate new technologies and educational innovations over time. The present works was developed in collaboration with the Politecnico di Milano - Dipartimento Best and the Conseil Général de Seine-Saint-Denis - Direction de l'Education. We put a particular emphasis on the following issues: the integration in a complex social and urban context; the integration of the specific needs of teenagers; the integration of constantly evolving teaching methods and the related consequences on the architecture; the integration of evolving information and communication technologies for education and their interaction with the architecture. Imagining an architecture that could potentially become obsolete fairly rapidly –due to evolutions in teaching methods for instance– led us to design flexible spaces. This flexibility allows for rapid and inexpensive restructuring. It also allows for remodeling more frequently the organization of various spaces by relaxing spatial constraints that could make the implementation of future pedagogies difficult. Additionally, we integrated each architectural element within an educational perspective, creating surprises, questions and offering the possibility to be used as a support of the learning process. Finally, we tried to create a pleasant and high-quality environment in a building where transparency, unity and contact dominate. Through the theme of the urban square surrounded by arcades, very different spaces coexist seamlessly. Our approach also focuses on the development of technological, structural and environmental solutions interacting among themselves and with the architectural solutions constituent of such a complex system. All the various spaces –with a particular attention to the flexible rooms– were designed to ensure the best comfort together with minimal energy consumption. In order to integrate all these issues related to flexibility, various configurations were explored and numerous simulations were performed to optimize the technological and energy usage aspects. In summary, the proposed project offers an innovative solution in terms of sustainable development and constructive typology to integrate new requirements of future teaching methods and technologies that are still unknown today. This project may help the various actors involved with the conception and creation/design of future secondary schools within the département of Seine-Saint-Denis.
TADI, MASSIMO
FERRARA, LIBERATO
FIORATI, SERGIO
MAZZUCCHELLI, ENRICO
ING VI - Scuola di Ingegneria Edile-Architettura
24-apr-2012
2011/2012
Il presente lavoro, che consiste nel progetto di ricostruzione di una scuola media in Francia – il Collège Jean Moulin a Aubervilliers, è stato sviluppato in collaborazione con il Politecnico di Milano – Dipartimento Best- ed il Conseil Général de Seine-Saint-Denis – Direction de l'Education. L’approccio con cui è stato affrontato coniuga le sfide legate alla progettazione eco-sostenibile con quelle inerenti le nuove ricerche in campo pedagogico. Le tematiche che sono state sviluppate in maniera approfondita sono le seguenti : integrazione all'interno di un contesto sociale ed urbano complesso; integrazione dei bisogni specifici legati all'adolescenza; integrazione di una pedagogia in sviluppo permanente e dei suoi effetti sull'architettura; l'integrazione dell'evoluzione delle tecnologie dell'informazione e della comunicazione per l'apprendimento e la loro interazione con l'architettura. Le architetture scolastiche odierne tendono a diventare obsolete in tempi brevi a causa del continuo aggiornamento degli studi pedagogici. La progettazione di ambienti flessibili consente infatti di condurre una frequente riorganizzazione spaziale in maniera veloce ed a basso costo. L’edificio è stato inoltre inquadrato in una dimensione educativa: gli elementi architettonici che lo caratterizzano, tesi a stimolare la curiosità degli studenti, possono fungere da supporto didattico in senso largo. Il tema della piazza urbana circondata da portici è stato sfruttato per connettere tra loro spazi di diversa natura, al fine di rendere gradevole un ambiente in cui regnano trasparenza, unità e contatto. Il progetto contiene anche lo sviluppo delle soluzioni tecnologiche, impiantistiche, strutturali e ambientali che vanno ad interagire con quelle architettoniche. Gli ambienti costituenti l’edificio, ed in particolare le aule flessibili, sono stati studiati al fine di ottenere il massimo benessere attraverso un minimo consumo energetico. L’ottimizzazione dei progetti energetico e tecnologico è stata resa possibile grazie a numerose simulazioni. Il progetto propone, quindi, una soluzione innovativa in termini di eco-sostenibilità e di tipologia costruttiva al fine di integrare le esigenze pedagogiche con quelle tecnologiche e con la speranza di ispirare i committenti di domani nell’ideazione di eventuali future scuole medie nella provincia.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2012_04_BERGER_ILIOU_VIGNERON_01.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Abstract, Indice, Prefazione, Primo Capitolo : Diagnosi
Dimensione 91.48 MB
Formato Adobe PDF
91.48 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
2012_04_BERGER_ILIOU_VIGNERON_02.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Secondo Capitolo : Progetto Architettonico
Dimensione 88.02 MB
Formato Adobe PDF
88.02 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
2012_04_BERGER_ILIOU_VIGNERON_03.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Terzo Capitolo : Strategie Tecnologiche
Dimensione 100.07 MB
Formato Adobe PDF
100.07 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
2012_04_BERGER_ILIOU_VIGNERON_04.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Postfazione : Bibliografia, Indice delle Tabelle, Indice delle figure, Indice delle Tavole, Ringraziamenti
Dimensione 2.08 MB
Formato Adobe PDF
2.08 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/51301