This discussion and project work which results from are intended to highlight the difficulties of foreign people arriving in Italy from a different socio-cultural context. The playful approach emerges as a communication tool able to stimulate reflections and create meaningful experiences for users, conveying serious and important contents. Several games, actually, are designed with the aim of raising the awareness of players on issues of social interest; they create experiences that help to develop a sense of identification with the problems a number of social groups. In particular, I’ve analyzed games known as pervasive games that relate people to the urban context. They also focus on other elements such as socialization and interaction. Afterwards the discussion introduces the notion of minority, exploring values and analyzing the implications and difficulties regarding membership in a minority groups, that are all those groups who stand in a situation of difficulty and disadvantage compared to the majority group. In the discussion ethnic and cultural minorities are analyzed in details. From all these considerations the project Un mondo ostile comes out. It wants to be a ludic approach to understand the difficulties of foreign people living in Italy. The project is focused in a particular way on the communication difficulties due to language differences; the project’s aim is to let players understand what means dealing with simple activities of everyday life in a different language context. The experience designed for the player is heavily identification. Un mondo ostile is designed to be declined and applied in different contexts: it can be played both in public and in private places. Obviously, the setting in public spaces provides different implications than the use of private spaces: first of all, the involvement of outsiders in an indirect way, which brings greater visibility and impact of the game.
La presente trattazione e l’elaborato progettuale che ne deriva si propongono di portare a comprendere le difficoltà di integrazione degli stranieri che giungono da un contesto socio-culturale diverso dal nostro. L’approccio ludico emerge quale strumento di comunicazione capace di stimolare riflessioni e creare esperienze significative per l’utente, riuscendo a veicolare contenuti seri e importanti. Diversi artefatti ludici, infatti, sono progettati con lo scopo di sensibilizzare il giocatore su tematiche di interesse sociale creando esperienze che aiutano a sviluppare un senso di identificazione con le problematiche di determinati gruppi sociali. In particolare si analizza la tipologia di giochi identificata come pervasive game che mettono in relazione le persone con il contesto urbano e pongono particolare attenzione a elementi quali socialità e interazione. Viene poi introdotto il concetto di minoranza, esplorandone valenze e implicazioni e analizzando le difficoltà riguardanti l’appartenenza a un gruppo minoritario, ovvero tutti quei gruppi che si trovano in una situazione di difficoltà e di svantaggio rispetto al gruppo maggioritario. Nella trattazione sono analizzate con particolare attenzione le minoranze etnico-culturali. Da queste considerazioni, deriva la proposta progettuale Un mondo ostile che vuole essere un approccio ludico alla comprensione delle difficoltà degli stranieri giunti in Italia. Il progetto si è concentrato in maniera particolare sulla difficoltà di comunicazione dovuta alla differenza linguistica, con l’obiettivo di far comprendere ai giocatori cosa significhi dover fare i conti con i semplici gesti del quotidiano in un contesto linguistico estraneo. L’esperienza che si vuol far vivere al giocatore è di tipo fortemente identificativo. Un mondo ostile è pensato per essere poi declinato e applicato in diversi contesti: può essere svolto sia in luoghi pubblici sia in luoghi privati. Lo svolgimento in spazi pubblici prevede implicazioni diverse rispetto all’utilizzo di spazi privati: primo fra tutti, il coinvolgimento modo indiretto di persone esterne al gioco, che porta maggiore visibilità e impatto al gioco stesso.
Un mondo ostile. Design e paradigmi ludici come facilitatori per la comunicazione interculturale
IERARDI, LAVINIA
2012/2013
Abstract
This discussion and project work which results from are intended to highlight the difficulties of foreign people arriving in Italy from a different socio-cultural context. The playful approach emerges as a communication tool able to stimulate reflections and create meaningful experiences for users, conveying serious and important contents. Several games, actually, are designed with the aim of raising the awareness of players on issues of social interest; they create experiences that help to develop a sense of identification with the problems a number of social groups. In particular, I’ve analyzed games known as pervasive games that relate people to the urban context. They also focus on other elements such as socialization and interaction. Afterwards the discussion introduces the notion of minority, exploring values and analyzing the implications and difficulties regarding membership in a minority groups, that are all those groups who stand in a situation of difficulty and disadvantage compared to the majority group. In the discussion ethnic and cultural minorities are analyzed in details. From all these considerations the project Un mondo ostile comes out. It wants to be a ludic approach to understand the difficulties of foreign people living in Italy. The project is focused in a particular way on the communication difficulties due to language differences; the project’s aim is to let players understand what means dealing with simple activities of everyday life in a different language context. The experience designed for the player is heavily identification. Un mondo ostile is designed to be declined and applied in different contexts: it can be played both in public and in private places. Obviously, the setting in public spaces provides different implications than the use of private spaces: first of all, the involvement of outsiders in an indirect way, which brings greater visibility and impact of the game.File | Dimensione | Formato | |
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