The #NFP: NewFirePalace project focuses on office building restoration with a case analysis regarding Giulio Minoletti and Giuseppe Chiodi’s “Palazzo del Fuoco”, located in Milan, in Piazzale Loreto. The project is based on the reorganization of interiors and the introduction of new functions according to the guidelines included in the invitation to tender issued by Milan City Council in 2017. The reshaping of the interiors with both office and public spaces, together with the refurbishment of exteriors, will bring to life a new building which can dialogue naturally with its surroundings. The starting point of the present project was the need to design a new face to the building, which has undergone several changes throughout its existence. In this perspective, the aim of the present dissertation is to rethink the whole building and bring back to the surface Minoletti’s original ideas, albeit in a modern key. The invitation to tender issued by the Milan City Council required an in-depth study of the work. Many of the features of the building, including billboards and its signature architectural rigor, have been appropriated as crucial elements in our project. Analysis of the current condition has been carried out using plans and drawings supplied by Piuarch studio and on documents collected during the research phase. Careful study of all the material inspired the reorganization of functions according to the guidelines of the tender, while at the same time helping to keep the architect’s original ideas. The project, therefore, hinges on two major planks: the façade and the billboards. These features, which are prominent in Palazzo del Fuoco, will be given new life through the recovery of Minoletti’s original vision translated into a new language. The very symbol chosen to sum up the core of the present work, #, results from a combination of the two planks mentioned above: on the one hand, the hashtag represents the geometry of the façade; on the other, it is a recognizable marketing tool in contemporary advertising. The project, therefore, deals with fundamental aspects taught at the course in Building Engineering/Architecture and aims at showing the plan for a restoration that can give new life to a building.

Il progetto #NFP: NewFirePalace affronta il tema del recupero di palazzi per uffici attraverso il caso del Palazzo del Fuoco di Giulio Minoletti e Giuseppe Chiodi, situato in piazzale Loreto a Milano. Il progetto si basa sulla riorganizzazione degli spazi interni e sull’inserimento di nuove funzioni secondo le direttive del bando di concorso. La ridistribuzione interna degli spazi destinati ad uffici e di quelli ad uso pubblico, nonché il rifacimento esterno dell’esistente, daranno vita ad un nuovo palazzo che si troverà ad essere inglobato ed in comunicazione con l’ambiente circostante. Il progetto nasce dall’esigenza di dare un nuovo volto all’edificio, che ha subito numerosi cambiamenti durante il corso della sua vita. A tal proposito, l’obiettivo della tesi è quello di ripensare nel complesso l’intero palazzo, riportando alla luce, in chiave moderna, le idee originali di Minoletti. Il bando di concorso rilasciato dal Comune di Milano nel 2017 ha richiesto uno studio approfondito dell’opera. Molte delle caratteristiche del palazzo, tra cui il ruolo della pubblicità e la rigorosità architettonica, sono state centrali nell’indirizzare la progettazione. L’analisi dello stato di fatto è stata eseguita sulle planimetrie e sugli elaborati grafici, forniti dallo studio Piuarch, e sulla documentazione reperita in fase di ricerca. Lo studio approfondito di tutto il materiale, ha portato alla riorganizzazione delle funzioni secondo le linee guida del bando di concorso, senza tralasciare l’idea originale dell’architetto. Il progetto si sviluppa dunque secondo due filoni tematici principali: la facciata esterna e l’aspetto pubblicitario. Tali elementi esaltati nel Palazzo del Fuoco, torneranno ad avere nuova vita attraverso il progetto, che rivaluterà le caratteristiche Minolettiane, utilizzando un nuovo linguaggio. Dall’unione di queste due idee, è nato il simbolo # che vuole sintetizzare l’essenza del lavoro: l’hastag rappresenta la geometria della facciata oltre che essere un importante strumento di marketing usato nella pubblicità moderna. Il progetto affronta dunque gli aspetti tipici del corso di ingegneria edile-architettura e punta a mostrare una proposta di recupero che farà risorgere il Palazzo del Fuoco.

NFP #New Fire Palace. Il recupero e il riuso dell'architettura moderna a Milano. Il Palazzo del Fuoco di Giulio Minoletti, Piazzale Loreto

PROCOPIO, MARCO;MANCIONE, FABRIZIO;LUCCHINETTI, MARCO
2018/2019

Abstract

The #NFP: NewFirePalace project focuses on office building restoration with a case analysis regarding Giulio Minoletti and Giuseppe Chiodi’s “Palazzo del Fuoco”, located in Milan, in Piazzale Loreto. The project is based on the reorganization of interiors and the introduction of new functions according to the guidelines included in the invitation to tender issued by Milan City Council in 2017. The reshaping of the interiors with both office and public spaces, together with the refurbishment of exteriors, will bring to life a new building which can dialogue naturally with its surroundings. The starting point of the present project was the need to design a new face to the building, which has undergone several changes throughout its existence. In this perspective, the aim of the present dissertation is to rethink the whole building and bring back to the surface Minoletti’s original ideas, albeit in a modern key. The invitation to tender issued by the Milan City Council required an in-depth study of the work. Many of the features of the building, including billboards and its signature architectural rigor, have been appropriated as crucial elements in our project. Analysis of the current condition has been carried out using plans and drawings supplied by Piuarch studio and on documents collected during the research phase. Careful study of all the material inspired the reorganization of functions according to the guidelines of the tender, while at the same time helping to keep the architect’s original ideas. The project, therefore, hinges on two major planks: the façade and the billboards. These features, which are prominent in Palazzo del Fuoco, will be given new life through the recovery of Minoletti’s original vision translated into a new language. The very symbol chosen to sum up the core of the present work, #, results from a combination of the two planks mentioned above: on the one hand, the hashtag represents the geometry of the façade; on the other, it is a recognizable marketing tool in contemporary advertising. The project, therefore, deals with fundamental aspects taught at the course in Building Engineering/Architecture and aims at showing the plan for a restoration that can give new life to a building.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
26-lug-2019
2018/2019
Il progetto #NFP: NewFirePalace affronta il tema del recupero di palazzi per uffici attraverso il caso del Palazzo del Fuoco di Giulio Minoletti e Giuseppe Chiodi, situato in piazzale Loreto a Milano. Il progetto si basa sulla riorganizzazione degli spazi interni e sull’inserimento di nuove funzioni secondo le direttive del bando di concorso. La ridistribuzione interna degli spazi destinati ad uffici e di quelli ad uso pubblico, nonché il rifacimento esterno dell’esistente, daranno vita ad un nuovo palazzo che si troverà ad essere inglobato ed in comunicazione con l’ambiente circostante. Il progetto nasce dall’esigenza di dare un nuovo volto all’edificio, che ha subito numerosi cambiamenti durante il corso della sua vita. A tal proposito, l’obiettivo della tesi è quello di ripensare nel complesso l’intero palazzo, riportando alla luce, in chiave moderna, le idee originali di Minoletti. Il bando di concorso rilasciato dal Comune di Milano nel 2017 ha richiesto uno studio approfondito dell’opera. Molte delle caratteristiche del palazzo, tra cui il ruolo della pubblicità e la rigorosità architettonica, sono state centrali nell’indirizzare la progettazione. L’analisi dello stato di fatto è stata eseguita sulle planimetrie e sugli elaborati grafici, forniti dallo studio Piuarch, e sulla documentazione reperita in fase di ricerca. Lo studio approfondito di tutto il materiale, ha portato alla riorganizzazione delle funzioni secondo le linee guida del bando di concorso, senza tralasciare l’idea originale dell’architetto. Il progetto si sviluppa dunque secondo due filoni tematici principali: la facciata esterna e l’aspetto pubblicitario. Tali elementi esaltati nel Palazzo del Fuoco, torneranno ad avere nuova vita attraverso il progetto, che rivaluterà le caratteristiche Minolettiane, utilizzando un nuovo linguaggio. Dall’unione di queste due idee, è nato il simbolo # che vuole sintetizzare l’essenza del lavoro: l’hastag rappresenta la geometria della facciata oltre che essere un importante strumento di marketing usato nella pubblicità moderna. Il progetto affronta dunque gli aspetti tipici del corso di ingegneria edile-architettura e punta a mostrare una proposta di recupero che farà risorgere il Palazzo del Fuoco.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/150404