The term "isolation" that we frequently encounter in the pandemic process and its sub-meanings trace the path of the thesis's main approach to the concept of the urban interior. The re-discussion of the boundary between “inside and outside” will constitute the new scenario of Lazzaretto's proposal, where the word quarantine can be considered the starting point. The main purpose of the thesis, which is based on very individual sensations such as the desire to be outside or the internal space to be adapted to the outside, is to propose a solution to this situation in Lazzaretto, which is an urban spot built centuries ago for providing isolation due to the plague epidemic. Milan is a city with various patterns, hidden potential, and undeniable heritage relating to the conceptualization of the urban interior. It is a city that offers conveniently hidden spaces to discuss and re-examine the readability of the architectural history and identity from the past to the present in everyday life through an interiority of the city. Therefore, it is very meaningful when humanity confronts a pandemic dilemma that the Lazzaretto district is a direct reference to this situation and carries traces of the urban interior notion. Lazzaretto, which is located on a border formed by walls in the history of Milan, is considered as an urban room due to its historical context within the scope of this thesis. This urban room, which could be described as a closed box in the past to fully meet the word isolation, has turned into a room that houses many rooms with streets like a breathing corridor and strengthens the relationship between these rooms. However, this urban room also guides design decisions by giving clues with the remaining part of the past and the San Carlo Church in the middle of its plan. As a project proposal, the intervention will be in two directions; An urban interior design proposal extending from Via Lecco to the San Carlo church and Bastione di Porta Venezia, defining the traces of the old Lazzaretto structure as an urban room, and an urban interior building proposal to the plot that qualifies as one of the small rooms within this urban room. This proposed building contains archives that will strengthen the urban memory. Therefore, it points to the corona disease from the plague in the middle of the city block built for this purpose centuries ago. The thesis project will also address pre-existing structures and traces to propose a solution to the composition of the urban block and establish relationships with the rigid structure of the Lazzaretto context, which is a strong gridded layout. The plot that will scan a historical timeline for Lazzaretto is located at the cross of the church, at the intersection of Viale Tunisia with Via Lecco. This plot will be considered as a cortina building as it will be the last piece that will complete the building block. Therefore, considering that the Lazzaretto structure is defined as an urban room, the last empty room of this urban room should be designed as a building that references the urban interior concept. The thesis would find an answer to “How can an in cortina building that matches the notion of urban interior be designed in the 21st century, when the humanity facing with a new pandemic, at the same point where the birthplace of epicemics centuries ago?

Il termine "isolamento" che incontriamo frequentemente nel processo pandemico e i suoi sotto-significati tracciano il percorso dell'approccio principale della tesi al concetto di interno urbano. La ridiscussione del confine tra “dentro e fuori” costituirà il nuovo scenario della proposta di Lazzaretto, dove la parola quarantena può essere considerata il punto di partenza. Lo scopo principale della tesi, che si basa su sensazioni molto individuali come il desiderio di essere fuori o lo spazio interno da adattare all'esterno, è quello di proporre una soluzione a questa situazione a Lazzaretto, che è un luogo urbano costruito secoli fa per aver fornito l'isolamento a causa dell'epidemia di peste. Milano è una città con vari modelli, potenzialità nascoste e un patrimonio innegabile relativo alla concettualizzazione degli interni urbani. È una città che offre spazi opportunamente nascosti per discutere e riesaminare la leggibilità della storia e dell'identità architettonica dal passato al presente nella vita quotidiana attraverso un'interiorità della città. Pertanto, è molto significativo quando l'umanità si trova di fronte a un dilemma pandemico che il quartiere Lazzaretto sia un riferimento diretto a questa situazione e porti tracce della nozione di interno urbano. Il Lazzaretto, che si trova su un confine formato da mura nella storia di Milano, è considerato un ambiente urbano per il suo contesto storico nell'ambito di questa tesi. Questa stanza urbana, che in passato potremmo definire una scatola chiusa per soddisfare appieno la parola isolamento, si è trasformata in una stanza che ospita molte stanze con strade come un corridoio che respira e rafforza il rapporto tra queste stanze. Tuttavia, questa stanza urbana guida anche le decisioni progettuali fornendo indizi con la parte rimanente del passato e la Chiesa di San Carlo al centro della sua pianta. Come proposta progettuale, l'intervento sarà in due direzioni; Una proposta di arredo urbano che si estende da Via Lecco fino alla chiesa di San Carlo e al Bastione di Porta Venezia, definendo le tracce della vecchia struttura del Lazzaretto come aula urbana, e una proposta di edilizia urbana di interni al lotto che si qualifica come una delle stanze piccole all'interno di questa stanza urbana. Questo edificio proposto contiene archivi che rafforzeranno la memoria urbana. Pertanto, indica la malattia della corona dalla peste nel mezzo dell'isolato urbano costruito per questo scopo secoli fa. Il progetto di tesi affronterà anche strutture e tracce preesistenti per proporre una soluzione alla composizione dell'isolato urbano e stabilire rapporti con la rigida struttura del contesto lazzaretto, che è un forte impianto reticolare. La trama che scandirà una cronologia storica del Lazzaretto si trova all'incrocio della chiesa, all'incrocio di Viale Tunisia con Via Lecco. Questo lotto sarà considerato come un edificio in cortina in quanto sarà l'ultimo pezzo che andrà a completare il mattone. Pertanto, considerando che la struttura del Lazzaretto è definita come una stanza urbana, l'ultima stanza vuota di questa stanza urbana dovrebbe essere progettata come un edificio che rimanda al concetto di interno urbano. La tesi troverebbe una risposta a “Come può essere progettato un edificio in cortina che corrisponde alla nozione di interno urbano nel XXI secolo, quando l'umanità si trova di fronte a una nuova pandemia, nello stesso punto in cui sono nate le epicemie secoli fa?

Room within room. Reinterpreting an in cortina as an urban room in Lazzaretto; contemporary intervention into historic context through urban interior

Sengul, Ceyda;Agaoglu, Deniz
2020/2021

Abstract

The term "isolation" that we frequently encounter in the pandemic process and its sub-meanings trace the path of the thesis's main approach to the concept of the urban interior. The re-discussion of the boundary between “inside and outside” will constitute the new scenario of Lazzaretto's proposal, where the word quarantine can be considered the starting point. The main purpose of the thesis, which is based on very individual sensations such as the desire to be outside or the internal space to be adapted to the outside, is to propose a solution to this situation in Lazzaretto, which is an urban spot built centuries ago for providing isolation due to the plague epidemic. Milan is a city with various patterns, hidden potential, and undeniable heritage relating to the conceptualization of the urban interior. It is a city that offers conveniently hidden spaces to discuss and re-examine the readability of the architectural history and identity from the past to the present in everyday life through an interiority of the city. Therefore, it is very meaningful when humanity confronts a pandemic dilemma that the Lazzaretto district is a direct reference to this situation and carries traces of the urban interior notion. Lazzaretto, which is located on a border formed by walls in the history of Milan, is considered as an urban room due to its historical context within the scope of this thesis. This urban room, which could be described as a closed box in the past to fully meet the word isolation, has turned into a room that houses many rooms with streets like a breathing corridor and strengthens the relationship between these rooms. However, this urban room also guides design decisions by giving clues with the remaining part of the past and the San Carlo Church in the middle of its plan. As a project proposal, the intervention will be in two directions; An urban interior design proposal extending from Via Lecco to the San Carlo church and Bastione di Porta Venezia, defining the traces of the old Lazzaretto structure as an urban room, and an urban interior building proposal to the plot that qualifies as one of the small rooms within this urban room. This proposed building contains archives that will strengthen the urban memory. Therefore, it points to the corona disease from the plague in the middle of the city block built for this purpose centuries ago. The thesis project will also address pre-existing structures and traces to propose a solution to the composition of the urban block and establish relationships with the rigid structure of the Lazzaretto context, which is a strong gridded layout. The plot that will scan a historical timeline for Lazzaretto is located at the cross of the church, at the intersection of Viale Tunisia with Via Lecco. This plot will be considered as a cortina building as it will be the last piece that will complete the building block. Therefore, considering that the Lazzaretto structure is defined as an urban room, the last empty room of this urban room should be designed as a building that references the urban interior concept. The thesis would find an answer to “How can an in cortina building that matches the notion of urban interior be designed in the 21st century, when the humanity facing with a new pandemic, at the same point where the birthplace of epicemics centuries ago?
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2021
2020/2021
Il termine "isolamento" che incontriamo frequentemente nel processo pandemico e i suoi sotto-significati tracciano il percorso dell'approccio principale della tesi al concetto di interno urbano. La ridiscussione del confine tra “dentro e fuori” costituirà il nuovo scenario della proposta di Lazzaretto, dove la parola quarantena può essere considerata il punto di partenza. Lo scopo principale della tesi, che si basa su sensazioni molto individuali come il desiderio di essere fuori o lo spazio interno da adattare all'esterno, è quello di proporre una soluzione a questa situazione a Lazzaretto, che è un luogo urbano costruito secoli fa per aver fornito l'isolamento a causa dell'epidemia di peste. Milano è una città con vari modelli, potenzialità nascoste e un patrimonio innegabile relativo alla concettualizzazione degli interni urbani. È una città che offre spazi opportunamente nascosti per discutere e riesaminare la leggibilità della storia e dell'identità architettonica dal passato al presente nella vita quotidiana attraverso un'interiorità della città. Pertanto, è molto significativo quando l'umanità si trova di fronte a un dilemma pandemico che il quartiere Lazzaretto sia un riferimento diretto a questa situazione e porti tracce della nozione di interno urbano. Il Lazzaretto, che si trova su un confine formato da mura nella storia di Milano, è considerato un ambiente urbano per il suo contesto storico nell'ambito di questa tesi. Questa stanza urbana, che in passato potremmo definire una scatola chiusa per soddisfare appieno la parola isolamento, si è trasformata in una stanza che ospita molte stanze con strade come un corridoio che respira e rafforza il rapporto tra queste stanze. Tuttavia, questa stanza urbana guida anche le decisioni progettuali fornendo indizi con la parte rimanente del passato e la Chiesa di San Carlo al centro della sua pianta. Come proposta progettuale, l'intervento sarà in due direzioni; Una proposta di arredo urbano che si estende da Via Lecco fino alla chiesa di San Carlo e al Bastione di Porta Venezia, definendo le tracce della vecchia struttura del Lazzaretto come aula urbana, e una proposta di edilizia urbana di interni al lotto che si qualifica come una delle stanze piccole all'interno di questa stanza urbana. Questo edificio proposto contiene archivi che rafforzeranno la memoria urbana. Pertanto, indica la malattia della corona dalla peste nel mezzo dell'isolato urbano costruito per questo scopo secoli fa. Il progetto di tesi affronterà anche strutture e tracce preesistenti per proporre una soluzione alla composizione dell'isolato urbano e stabilire rapporti con la rigida struttura del contesto lazzaretto, che è un forte impianto reticolare. La trama che scandirà una cronologia storica del Lazzaretto si trova all'incrocio della chiesa, all'incrocio di Viale Tunisia con Via Lecco. Questo lotto sarà considerato come un edificio in cortina in quanto sarà l'ultimo pezzo che andrà a completare il mattone. Pertanto, considerando che la struttura del Lazzaretto è definita come una stanza urbana, l'ultima stanza vuota di questa stanza urbana dovrebbe essere progettata come un edificio che rimanda al concetto di interno urbano. La tesi troverebbe una risposta a “Come può essere progettato un edificio in cortina che corrisponde alla nozione di interno urbano nel XXI secolo, quando l'umanità si trova di fronte a una nuova pandemia, nello stesso punto in cui sono nate le epicemie secoli fa?
File allegati
File Dimensione Formato  
2021_04_Agaoglu_Sengul_Booklet.pdf

Open Access dal 14/04/2024

Dimensione 93.15 MB
Formato Adobe PDF
93.15 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
2021_04_Agaoglu_Sengul_Boards.pdf

Open Access dal 14/04/2024

Descrizione: Boards
Dimensione 68.23 MB
Formato Adobe PDF
68.23 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/175434