Abstract Climatic changes made humans to become more aware of the surroundings and their conservation in the purest and undamaged state as possible. Sustainability is now to become a lifestyle, not only a set of measures to be used in industrial production. The current paper has as goal the study of how the different scales of urban developments are influenced by sustainable measures and how they impact one on the other. Starting the urban requalification considering the natural context and resources in terms of orientation, location, climatic parameters, landscape and reaching the district and building design by modifying the anthropomorphic factors like car use, constructed solids, energy production. Treating the city as a complex system which adapts to any changes despite their scale and location in the hierarchy of the urban layers; the study defined the main catalyst for nowadays most profiting urban changes – transportation; emphasizing the transposition from “driving – in” or car dependent society to “green moving – in” concept or bicycle and public transport dependence. Furthermore applying this in a domino effect style the paper elaborates a thorough program for smaller scales like district and building sustainable development. Architecture, structure and technology of the construction development were regarded in such way to reduce climatic impact via energy required for each stage of project evolution. The research set the rehabilitation directions to be applied for a city coming from strong industrial background and streaming towards a new urban allure defined by social cohesion and cultural upgrading prevalence.
Estratto I cambiamenti climatici hanno fatto in modo che gli esseri umani diventano più consapevoli di cio che li circonda e della necessita di salvguardarlo nello stato più puro e intatto possibile. La sostenibilità è ormai diventata uno stile di vita, non solo una serie di indicazioni da utilizzare nella produzione industriale. La ricerca corrente ha come obiettivo lo studio di come le diverse scale dello sviluppo urbano sono influenzate dalle misure sostenibili e di come uno incide sull’altro. Iniziare la riqualificazione urbana, considerando come guida il contesto naturale e le risorse, l’ubicazione,i parametri climatici,il paesaggio e raggiungendo il distretto e la progettazione dei singoli edifice modificando i fattori antropomorfi come l’uso delle auto, construzioni massicce,la produzione di energia. Considerare la città come un sistema complesso capace di adattarsi a qualsiasi cambiamento, nonostante la sua dimensione e la sua posizione nella gerarchia del tessuto urbano; lo studio ha definito il catalizzatore principale che al giorno d’oggi risulta essere il piu proficuo per cambiamenti urbani – trasporto; sottolineando la trasposizione da "driving - in" o società dipendente dai mezzi di transport privati al concetto "Verde in movimento " o dipendenza dalla bicicletta e dai mezzi di trasporto pubblici. Inoltre, applicando un effetto domino, la ricerca elabora un programma completo per scale più piccole come I quartieri e sviluppo edilizio sostenibile. L’architettura, la struttura e la tecnologia dello sviluppo della costruzione sono stati considerati in modo tale da ridurre l'impatto climatico tramite l'energia necessaria per ogni fase dell'evoluzione del progetto. La ricerca fissa le direzioni della riabilitazione da applicare per una città nata da un forte background industriale e apre la strada verso una nuova imagine urbana definita dalla coesione sociale e dalla diffusione di un rinnovamento culturale.
Timisoara moving green. Sustainable city via sustainable neighbourhood
KAHRAMAN, GIZEM;URSU, ILINCA;DAYSH, AMANDA FRANCES
2011/2012
Abstract
Abstract Climatic changes made humans to become more aware of the surroundings and their conservation in the purest and undamaged state as possible. Sustainability is now to become a lifestyle, not only a set of measures to be used in industrial production. The current paper has as goal the study of how the different scales of urban developments are influenced by sustainable measures and how they impact one on the other. Starting the urban requalification considering the natural context and resources in terms of orientation, location, climatic parameters, landscape and reaching the district and building design by modifying the anthropomorphic factors like car use, constructed solids, energy production. Treating the city as a complex system which adapts to any changes despite their scale and location in the hierarchy of the urban layers; the study defined the main catalyst for nowadays most profiting urban changes – transportation; emphasizing the transposition from “driving – in” or car dependent society to “green moving – in” concept or bicycle and public transport dependence. Furthermore applying this in a domino effect style the paper elaborates a thorough program for smaller scales like district and building sustainable development. Architecture, structure and technology of the construction development were regarded in such way to reduce climatic impact via energy required for each stage of project evolution. The research set the rehabilitation directions to be applied for a city coming from strong industrial background and streaming towards a new urban allure defined by social cohesion and cultural upgrading prevalence.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/71523