During the last years information technologies and artificial intelligence innovation has allowed huge progress in the interaction between humans and robots. Especially, the interaction is now so precise that it is possible to offer the so called Robogame. We examined the existing games and then we designed a laser-game which consists in using a flying autonomous drone and a remote-controlled one. We built the whole autonomous drone in order to create a solid machine which could also be used for future applications. The whole technology has been worked out in order to fulfil procedures in the best way; it has a peculiarity: it is situated on the drone. No external sensor is essential for the autonomous functioning. Final outcomes show how using suitable sensors on the drone together with the study of flight dynamics allowed us to build a drone suitable to create a really dynamic and funny game.
L'innovazione delle tecnologie informatiche e dell'intelligenza artificiale hanno permesso negli ultimi anni enormi progressi nell'ambito dell'interazione tra uomo e robot. In particolare l'interazione è arrivata a un livello di precisione tale da proporre giochi robotici, i cosiddetti Robogame. Dopo un'analisi dei giochi esistenti, abbiamo ideato un laser-game che prevede l'utilizzo di un drone volante autonomo e uno telecomandato da un uomo. Il drone autonomo è stato interamente costruito nell'ambito di questo lavoro, ai fini di creare una macchina robusta anche per applicazioni future. L'intera tecnologia è stata studiata per effettuare le operazioni nel modo migliore per i fini proposti con la particolarità di essere completamente a bordo del drone. Nessun sensore esterno è fondamentale per il funzionamento autonomo. I risultati finali mostrano come l'utilizzo di sensori adeguati a bordo di un drone, unito allo studio delle dinamiche di volo, abbiano permesso di realizzare un drone adatto a creare un gioco particolarmente dinamico e divertente.
Sviluppo di un drone autonomo per robogame
VETTOLANI, ALBERTO;VISCONTI, MARCO
2012/2013
Abstract
During the last years information technologies and artificial intelligence innovation has allowed huge progress in the interaction between humans and robots. Especially, the interaction is now so precise that it is possible to offer the so called Robogame. We examined the existing games and then we designed a laser-game which consists in using a flying autonomous drone and a remote-controlled one. We built the whole autonomous drone in order to create a solid machine which could also be used for future applications. The whole technology has been worked out in order to fulfil procedures in the best way; it has a peculiarity: it is situated on the drone. No external sensor is essential for the autonomous functioning. Final outcomes show how using suitable sensors on the drone together with the study of flight dynamics allowed us to build a drone suitable to create a really dynamic and funny game.File | Dimensione | Formato | |
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