This work stems from my internship experience at the costruction company Vitali Spa (April-July 2011). The project aimed to raise the performance level of the northern highway infrastructure system and thus make that system more sustainable by applying the concept called KM0 Road (designed by Giulio Ceppi and Total Tool) to a real highway during the design stage. It is a concept for a sustainable energy road for which Vitali is the project leader. The concept was intended to create a modular system equipped with the components necessary to exploit any type of available energy input, to become an organism with a metabolism that can interact with their environment and gain advantages in terms of energy efficiency, security and economic management. The motorway interconnection between Pedemontana and BreBeMi (IPB) has been chosen, since this is a very short road section and in course of final design. These characteristics make the site suitable to serve as an experimental laboratory for the application of technologies intended to maximize energy production and introduce such measures as are necessary to reduce the environmental and landscape impact. In the first three chapters are described the features of IPB and a cognitive analysis is developed of the territory crossed by the road, in terms of town planning, landscape and social-economic aspects. The fourth chapter is the focus of discussion and it develops the design phase of the main technical solutions which have been identified for the various proposals made in the preliminary meetings: the production of photovoltaic energy, use of photo catalytic asphalt, district heating, mini-wind energy plants with vertical axis turbines, integrated sound barriers, security lighting using LEDs stripes, along with such measures for environmental mitigation as a cycle and pedestrian bridge and its performance and functional optimization in order to greater sustainability in the various phases of its life cycle. This study concludes with a balance between benefits and costs of realization in order to evaluate the suitability of the entire project.

Questo lavoro nasce dalla mia esperienza di tirocinio presso l’azienda di costruzioni Vitali Spa. Il progetto affidatomi aveva lo scopo di elevare il livello prestazionale e rendere così più sostenibile il sistema autostradale lombardo, applicando ad una infrastruttura reale in corso di progettazione il concept KM0 Road per un’infrastruttura energeticamente sostenibile, di cui Vitali Spa è Project leader. Il concept si prefiggeva di creare un sistema modulare attrezzato con i componenti necessari a sfruttare ogni tipologia di input energetico disponibile fino a diventare un organismo con un metabolismo proprio capace di dialogare con il contesto ambientale e trarne vantaggi in termini di efficienza energetica, sicurezza e gestione economica. La scelta dell’infrastruttura è ricaduta sulla Interconnessione Autostradale tra la BreBeMi e la Pedemontana (IPB), in quanto trattasi di un tratto stradale molto breve e in fase di progettazione definitiva, caratteristiche che lo rendono adatto a prestarsi come laboratorio sperimentale per l’applicazione delle tecnologie per la produzione di energia e delle misure necessarie per ridurne l’impatto ambientale e paesaggistico. Nei primi tre capitoli si descrivono le caratteristiche dell’IPB e si effettua una analisi conoscitiva del territorio da essa attraversato, dal punto di vista urbanistico/paesaggistico e socio-economico; il quarto capitolo rappresenta il fulcro della trattazione e in esso si sviluppa la fase di progettuale delle principali soluzioni tecniche individuate tra le diverse proposte avanzate nelle riunioni preliminari: produzione di energia elettrica fotovoltaica, utilizzo di asfalto foto catalitico, rete di teleriscaldamento, impianto mini eolico con generatori ad asse verticale, barriere acustiche integrate, illuminazione di sicurezza tramite led stripes, oltre a misure per la mitigazione ambientale e l’inserimento territoriale quali un ponte ciclopedonale e la sua ottimizzazione prestazionale-funzionale al fine di una maggiore sostenibilità nelle diverse fasi della sua vita utile. Si conclude con un bilancio economico e quindi la valutazione della convenienza a realizzare o meno le opere studiate.

Autostrade sostenibili : applicazione all'interconnessione autostradale del sistema pedemontano con il raccordo autostradale diretto Brescia-Milano (IPB)

SERRA, ERMANNO
2010/2011

Abstract

This work stems from my internship experience at the costruction company Vitali Spa (April-July 2011). The project aimed to raise the performance level of the northern highway infrastructure system and thus make that system more sustainable by applying the concept called KM0 Road (designed by Giulio Ceppi and Total Tool) to a real highway during the design stage. It is a concept for a sustainable energy road for which Vitali is the project leader. The concept was intended to create a modular system equipped with the components necessary to exploit any type of available energy input, to become an organism with a metabolism that can interact with their environment and gain advantages in terms of energy efficiency, security and economic management. The motorway interconnection between Pedemontana and BreBeMi (IPB) has been chosen, since this is a very short road section and in course of final design. These characteristics make the site suitable to serve as an experimental laboratory for the application of technologies intended to maximize energy production and introduce such measures as are necessary to reduce the environmental and landscape impact. In the first three chapters are described the features of IPB and a cognitive analysis is developed of the territory crossed by the road, in terms of town planning, landscape and social-economic aspects. The fourth chapter is the focus of discussion and it develops the design phase of the main technical solutions which have been identified for the various proposals made in the preliminary meetings: the production of photovoltaic energy, use of photo catalytic asphalt, district heating, mini-wind energy plants with vertical axis turbines, integrated sound barriers, security lighting using LEDs stripes, along with such measures for environmental mitigation as a cycle and pedestrian bridge and its performance and functional optimization in order to greater sustainability in the various phases of its life cycle. This study concludes with a balance between benefits and costs of realization in order to evaluate the suitability of the entire project.
ING VI - Scuola di Ingegneria Edile-Architettura
23-apr-2012
2010/2011
Questo lavoro nasce dalla mia esperienza di tirocinio presso l’azienda di costruzioni Vitali Spa. Il progetto affidatomi aveva lo scopo di elevare il livello prestazionale e rendere così più sostenibile il sistema autostradale lombardo, applicando ad una infrastruttura reale in corso di progettazione il concept KM0 Road per un’infrastruttura energeticamente sostenibile, di cui Vitali Spa è Project leader. Il concept si prefiggeva di creare un sistema modulare attrezzato con i componenti necessari a sfruttare ogni tipologia di input energetico disponibile fino a diventare un organismo con un metabolismo proprio capace di dialogare con il contesto ambientale e trarne vantaggi in termini di efficienza energetica, sicurezza e gestione economica. La scelta dell’infrastruttura è ricaduta sulla Interconnessione Autostradale tra la BreBeMi e la Pedemontana (IPB), in quanto trattasi di un tratto stradale molto breve e in fase di progettazione definitiva, caratteristiche che lo rendono adatto a prestarsi come laboratorio sperimentale per l’applicazione delle tecnologie per la produzione di energia e delle misure necessarie per ridurne l’impatto ambientale e paesaggistico. Nei primi tre capitoli si descrivono le caratteristiche dell’IPB e si effettua una analisi conoscitiva del territorio da essa attraversato, dal punto di vista urbanistico/paesaggistico e socio-economico; il quarto capitolo rappresenta il fulcro della trattazione e in esso si sviluppa la fase di progettuale delle principali soluzioni tecniche individuate tra le diverse proposte avanzate nelle riunioni preliminari: produzione di energia elettrica fotovoltaica, utilizzo di asfalto foto catalitico, rete di teleriscaldamento, impianto mini eolico con generatori ad asse verticale, barriere acustiche integrate, illuminazione di sicurezza tramite led stripes, oltre a misure per la mitigazione ambientale e l’inserimento territoriale quali un ponte ciclopedonale e la sua ottimizzazione prestazionale-funzionale al fine di una maggiore sostenibilità nelle diverse fasi della sua vita utile. Si conclude con un bilancio economico e quindi la valutazione della convenienza a realizzare o meno le opere studiate.
Tesi di laurea Magistrale
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